عصر خودرو

دستیار ویژه اقتصادی رییس جمهوری :

استقلال بانک مرکزی یک ضرورت است

عصر بازار- دستیار ویژه اقتصادی رییس جمهوری، استقلال بانک مرکزی را ضروری دانست و گفت: بانک مرکزی همواره به عنوان نماینده نظام بانکی در تامین مالی شناخته شده در حالیکه باید از آن انتظار کنترل تورم و حفظ ارزش پول را داشت.

استقلال بانک مرکزی یک ضرورت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مسعود نیلی» روز دوشنبه در هفتمین همایش سیاست های پولی و چالشهای بانکداری و تولید، گفت: اقتصاد کشورها بر سه ضلع قیود حاکم بر تامین مالی دولتها، انضباط نهادهای مالی و استفاده از درآمدهای نفتی استوار است و دولتها در چارچوب این قیود رفتار خود را کنترل می کنند.
    وی با بیان اینکه در گذشته استقراض دولتها از بانک مرکزی رایج بوده اما از برنامه سوم توسعه تلاش شد از این امر جلوگیری شود، افزود: استقراض از بانک تجاری جایگزین آن شد که به معنی عقبگرد به مرحله قبل بود و در واقع رفتار شبه بودجه ای دولتها از بانک تجاری را شاهد بودیم.
    نیلی افزود: با توجه به اینکه در کشور استفاده از منابع نفتی و قاعده مالی نداریم، شاهد ساختارهای متفاوت از بانک مرکزی هستیم.
    وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی همواره برای تامین مالی با مشکلات نرخ ارز روبرو بوده است، افزود: اگر به دنبال استقلال بانک مرکزی هستیم، باید در مجموعه ای باشد که تامین مالی و اصلاح نظام بانکی نیز رعایت شود.
    نیلی تاکید کرد: باید دید تا چه اندازه حاضریم به بحث مالی بودجه بپردازیم و تا چه اندازه به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم؟
    وی ادامه داد: همانطور که استقراض از بانک ضد ارزش است، باید رسانه ها نیز بر بودجه و تامین مالی متمرکز شوند و چنانچه این موضوع محقق نشود، استقلال مالی نیز دور از دسترس خواهد بود.
    هفتمین همایش سیاست های پولی و چالشهای بانکداری و تولید با حضور ولی الله سیف رییس بانک مرکزی و مسعود نیلی در هتل اسپیناس برگزار می شود.

    برچسب ها