عصر خودرو

همایش ۱۰۰ شرکت برتر برگزار شد ؛

گردهمایی بزرگان اقتصاد ایران

عصر بازار- سازمان مدیریت صنعتی برای بیستمین سال متوالی نتایج رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را در همایش شرکت برتر ایران اعلام کرد. این همایش در تاریخ ۲۹ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکت‌های برتر و بزرگ کشور، صاحب نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی برگزار شد.

گردهمایی بزرگان اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،در این همایش علاوه بر تعامل سیاست‌گذاران اقتصادی کشور با مدیران بنگاه‌های اقتصادی، نتایج رتبه‌بندی سال 96 (سال مالی 95) ارائه و شرکت‌های پیشرو، شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع، شرکت‌های برتر صادرات گرا و شرکت‌های برتر دارای رتبه‌های ویژه تقدیر به عمل آمد.

    محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت

    قطار اقتصاد روی ریل توسعه حرکت می‌کند

    رتبه‌بندی شرکت‌های برتر (IMI100) پس از بیست سال تجربه، جایگاه خوبی دارد و توانسته با الگوبرداری از شرکت‌های برتر جهان به برنامه منظمی در این راستا برسد. این روزها در رشد اقتصادی از منفی 2 درصد به رشد 4 تا 5 درصدی رسیده‌ایم که حاکی از حرکت قطار توسعه در ریل اقتصادی است، با این حال باید سرعت آن بیشتر شود؛ کشور در ده ماهه نخست امسال شاهد بیش از 16 هزار تقاضای کسب‌وکار بوده که نشان می‌دهد ایران با وجود همه آمارها، در حال توسعه است. در خصوص ورود سرمایه‌گذار خارجی باید اشاره کنم که تاکنون بیش از 224 واحد با سرمایه‌گذاری خارجی در مراحل مختلف تاسیس قرار گرفته‌اند و حتی از 50 واحد آنها بهره‌برداری نیز شده است.  با این اوصاف نباید نقش شرکت‌های برتر در اقتصاد را از یاد ببریم. این شرکت‌ها بر اساس صورت مالی، فروش و درآمد رتبه‌بندی شده‌اند، اما مباحث مهم‌تری نیز وجود دارد که یکی از آنها حضور در بخش صادرات غیرنفتی است که باید سرعت بیشتری به خود بگیرد. در موضوع صادرات باید توجه بیشتری به توسعه بازار و تنوع محصولات صادراتی داشته باشیم که این شاخص نیز باید در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، مورد توجه بیشتر قرار بگیرد. اکنون 53 درصد صادرات غیرنفتی در اختیار این شرکت های برتر قرار دارد. در همین حال مشارکت بنگاه‌ها در زنجیره اقتصاد جهانی بسیار اهمیت دارد و چون ذخایر طبیعی زیادی داریم، این امر باید مد نظر قرار بگیرد؛ 65 درصد صادرات غیرنفتی کشور به صادرات مواد اولیه تعلق دارد که باید به ارزش افزوده آنها اهمیت بیشتری داده شود.

    محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

    شرکت‌های برتر، الگوی اقتصادی هستند

    امیدواریم سازمان مدیریت صنعتی بر اساس 33 شاخص بتواند قضاوت و ارزیابی عادلانه‌ای داشته باشد و الگوهای اقتصادی کشور را به خوبی مشخص کند. متاسفانه با وجود رشد صادرات نفت طی این سال‌ها نتوانستیم رشد اقتصادی مورد انتظار را داشته باشیم. در حقیقت، در صورتی که هدف ما رسیدن به مقام نخست منطقه‌ای بود باید حدود 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که در حال حاضر رشد اقتصادی ایران حدود نصف این عدد است. از این رو شرکت‌های برتر اقتصاد به عنوان الگوهای برتر می‌توانند چرخ‌های اقتصادی را بچرخانند و این رشد اقتصادی را برای کشور مهیا سازند. برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد دارایی‌ها و منابع سرمایه‌ای کشور و در اختیار سازمان‌ها و بنگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و عمومی قرار دارد. در حقیقت شرکت‌های دولتی و غیرخصوصی در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور سهم اصلی و عمده دارند، مشکل زمانی آغاز می‌شود که شرکت‌های دولتی نمی‌توانند بهره‌وری مناسبی داشته باشند از این رو امیدواریم با تسریع خصوصی‌سازی، رشد اقتصادی افزایش یابد.

    منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

    شرکت‌های برترایران، یک تشکل هستند

    امروزه شرکت‌های برتر به یک تشکل تبدیل شده‌اند که در حوزه اقتصادی ایران صاحب‌نام هستند و بر اساس شاخص‌های مناسبی رتبه‌بندی شده‌اند. البته باید در نظر داشته باشیم که شرکت‌های برتر ایرانی در مقایسه با شرکت‌های جهانی بسیار کوچک هستند؛ سرمایه اولین شرکت ما 7.8 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که بزرگترین شرکت جهان سرمایه‌ای بالغ بر 400 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر آمارها حاکی از این است که 62 درصد واحدها در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و حدود 14 هزار تقاضای سرمایه‌گذاری نیز در ده ماه اخیر وجود داشته و این نشان‌دهنده عزم بخش خصوصی جهت توسعه است. ورود به فضای رقابت بین‌المللی بسیار مشکل است، اما با هدایت درست و تصمیم‌گیری منطقی در شرایط سخت می‌توان به آن رسید، هیچ شرکتی در جهان بدون مشکل اقتصادی فعالیت نمی‌کند و مدیران به عنوان سرمایه نامشهود سازمان می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

    10 شرکت برتر ایران

    شرکت

    فروش 1395

    فروش 1394

    بانک ملت

    284130.5

    240964.5

    صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

    265090.6

    250452.4

    ایران خودرو

    252423.2

    195557.8

    بانک پارسیان

    245232.4

    194921.9

    پالایش نفت اصفهان

    195974.5

    195428.8

    بانک تجارت

    180695.7

    148010.9

    سایپا

    177048.2

    108706.6

    گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

    168762.2

    188761.3

    بانک رفاه کارگران

    161601.5

    113863.3

    بانک آینده

    156632.2

    96354.5

     

    10 شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال 96

    معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های پیشرو:

    "تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت برتر ایران طی چهار سال اخیر"

    شرکت ایرانیان اطلس

    بانک آینده

    شرکت پرداخت اول کیش

    بانک رفاه کارگران

    شرکت سایپا

    بانک سینا

    بانک کارآفرین

    شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل

    شرکت گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا

    بانک ملت

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو