عصر خودرو

طی معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی؛

روند قیمت نفت و فلزات اساسی بررسی شد

عصر بازار- قیمت نفت در بازارهای جهانی در آغاز هفته تحت تاثیر بهبود بازارهای سهام جهانی، به بالاترین رکورد در حدود دو هفته اخیر صعود کرد.

روند قیمت نفت و فلزات اساسی بررسی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، در روز سه شنبه بازارهای نفت روند متفاوتی از یکدیگر پیدا کردند و در حالیکه قیمت نفت آمریکا به دلیل کاهش واردات از کانادا، افزایش یافت، نفت برنت با کاهش مواجه شد. واردات کمتر ناشی از نشتی در خط لوله کی استون کانادا بود. در ادامه با صعودی شدن ارزش شاخص دلار شاهد متوقف شدن روند صعودی قیمت ها بودیم و افزایش بیشتر ارزش دلار خبر کاهش ذخایر نفت آمریکا را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. دلار روز پنج‌شنبه پس از انتشار جزییات نشست سیاست‌گذاری ژانویه بانک مرکزی آمریکا که نشان داد سیاستگذاران آمریکایی اطمینان بیشتری نسبت به ضرورت تداوم افزایش نرخ‌های بهره یافته‌اند، به بالاترین حد یک هفته اخیر در برابر ارزهای همتای خود صعود کرد. با وجود این در آخرین روز هفته تعطیلی میدان نفتی الفیل در لیبی و اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه توافق کاهش تولید با هدف کاهش میزان ذخایر نفتی در حال جواب دادن است موجب شد تا قیمت نفت در روز جمعه افزایش یابد.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

    فلزات تحت فشار شاخص دلار آمریکا

    در هفته ای که گذشت فلزات اساسی علیرغم بازگشایی بازارهای چین بعد از تعطیلات سال نوی چینی همچون نفت تحت تاثیر رشد قابل توجه شاخص دلار تحت فشار قرار گرفته و نزولی بودند. انتشار صورتجلسه نشست فدرال رزرو آمریکا که نشان می داد اعضا بر رشد نرخ بهره وحدت نظر دارند و بازارهای جهانی بایستی خود را برای 4 بار رشد نرخ بهره در سال 2018 آماده کنند اصلی ترین دلیل رشد شاخص دلار بود. نرخ بهره اوراق قرضه نیز روندی صعودی دارد و به بالاترین سطح 4ساله صعود کرده است.

    در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

    در هفته ای که گذشت آلومینیوم علیرغم ادامه رشد موجودی انبارهای بورس فلزات لندن تنها فلزی بود که در مجموع هفته رشد قیمت را تجربه کرد که این مسئله تحت تاثیر چشم انداز مثبت قیمت، کسری بازارهای جهانی و تلاش آمریکا برای محدود کردن واردات آلومینیوم به این کشور بود. موجودی انبارهای روی و سرب در این هفته نیز روند نزولی خود را ادامه داده و به ترتیب بیش از 7 و 3 درصد از موجودی انبارهای خود را از دست دادند.

    برچسب ها