عصر خودرو

بیمه گران هنوز آماده اجرای IFRS ۱۷ نیستند

عصر بازار- بیشتر بیمه گرانی که در یک مطالعه توسط نرم افزار «اپتیتود» بررسی شدند، اعلام کردند که برای اجرای تغییرات در حسابداری بیمه براساس استاندارد IFRS ۱۷ آمادگی ندارند.

بیمه گران هنوز آماده اجرای IFRS ۱۷ نیستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، این مطلب را متخصص نرم افزار «اپتیتود» در گزارش دو سالانه ارزیابی آمادگی جهانی برای IFRS 17 (GIRA) اعلام کرد و افزود: 92 درصد از 240 بیمه گر مورد بررسی، همچنان راهکارهای لازم برای IFRS 17 را کامل به انجام نرسانده اند و 88 درصد نیز نیاز به سرمایه گذاری در روندهای جدید برای حمایت از الزامات «افشا» را شناسایی کرده اند.

    IFRS17، یک استاندارد جدید گزارشگری حسابداری جهانی برای قراردادهای بیمه ای است که با هدف یکسان سازی و هماهنگی بین گزارشگری در تمام جهان توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) تهیه و ارائه شده است.

    این استاندارد قرار است از ژانویه 2021 اجرا شود. استانداردهای IFRS 17 شامل مجموعه ای از استانداردهای شناخته شده و جهانی برای تهیه صورت های مالی توسط نهادهای تجاری است.

    مارتین ردینگتون، مدیر ارشد فناوری نرم افزار «اپتیتود» در این زمینه می گوید: IFRS 17 عمده ترین تحول در حسابداری بیمه است که تاکنون حال شده و یکی از آخرین چالش هایی است که مدیران مالی بیمه را درگیر خود کرده است. سودهای شرکت بیمه تحت فشار شدیدی است زیرا بسیاری از بخش ها، کالایی شده اند و بسیاری از شرکت ها نیاز به نوآوری در محصولات و عملیات خود را دریافته اند.

    وی افزود: در دنیای پس از IFRS 17، رسیدگی به بسیاری از الزامات مالی و تنظیم مقرراتی بدون رویکردی که بتواند کنترل گزارشگری و داده های مالی را متکرکز کند، دشوارتر خواهد بود. IFRS 17 از پیش ثابت کرده که آخرین قطره ای است که کاسه صبر بیمه گران را پر کرده است و مدیران ارشد مالی بیمه را تحریک کرده تا سیستم های مالی خود را مدرن سازی کنند.

    هیات استاندارد حسابداری بین المللی (IASB) اعلام کرده است که 450 بیمه گر ثبت شده از استانداردهای IFRS استفاده می کنند که این به معنای آن است که تقریبا 13 تریلیون دلار از کل دارایی ها تحت تاثیر استانداردهای جدید قرار خواهند گرفت.

    یافته های کلیدی گزارش GIRA نشان می دهد که اکثر بیمه گران، آستین ها را بالا زده اند اما آنان همچنان در مراحل اولیه روند طرح ریزی و اجرا قرار دارند و این در حالی است که انتظار می رود برنامه های ایجاد تحول بین 12 تا 30 ماه زمان ببرد. 78 درصد از شرکت ها تقریبا در مرحله اولیه پژوهشی و تحلیل اثر قرار دارند.

    شرکت ارنست اندیانگ تخمین می زند که حتی بیمه گران زندگی کوچک تر(با حق بیمه ناخالص صادره (GWP) زیر 10 میلیارد دلار) به بودجه ای معادل 25 میلیون دلار برای پروژه های IFRS 17 نیاز دارند و برای آن دسته از بیمه گران بزرگ با ( GWP بیش از 25 میلیارد دلار)، باید 150 میلیون دلار برای دستیابی به تطابق، هزینه کنند.

    براساس گزارش GIRA، 84 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که یک فضای اکچوئرال غیرمتجانش دارند که سبب محدودیت در ارائه محاسبات یکپارچه ایجاد می کند و در عین حال، 88 درصد از شرکت های بیمه نیز تاکید کرده اند که نیاز به روندهای جدید برای حمایت از الزامات شفاف سازی  IFRS 17دارند.

    ردینگتون می گوید: زمان گوهر است و بیمه گران باید کارشناسان خود را از هم اکنون انتخاب کنند و کار برای اجرای راهکارهای حسابداری مالی IFRS 17 به منظور پیشگیری از کمبود مهارت های لازم، ضروری است و آنها باید به موقع، از تطابق اطمینان حاصل کنند. IFRS 17، پروژه ای عظیم با ریسک های عمده است. هیچ راهکار تک سایز وجود ندارد و راهکارهای سفارشی لازم است. بدون یک طرح و سیستم های مناسب اجرایی، ما شاهد آن خواهیم بود که بیمه گران بیشتری درخواست تاخیر به IASB ارسال کنند و دیگران نیز باید متحمل فشار بیشتری برای رسیدن به ضرب الاجل شوند.

    برچسب ها