عصر خودرو

رشد ۱۲ درصدی مبادلات تجاری ایران در ۱۰ ماه نخست سالجاری

عصر بازار- مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: مجموعه مبادلات تجاری ایران در ۱۰ ماه نخست امسال با ۱۲ درصد رشد نسبت به دوره مشابه پارسال، به ۸۰ میلیارد دلار رسید.

رشد ۱۲ درصدی مبادلات تجاری ایران در ۱۰ ماه نخست سالجاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمدرضا ایزدیان» ، مجموعه مبادلات تجاری یعنی صادرات و واردات کشور (بدون احتساب نفت) در 10 ماه نخست امسال را 135 میلیون تن عنوان کرد و گفت: مبادلات تجاری کشور از نظر وزنی چهار دهم درصد نسبت به دوره مشابه افزایش یافته است.

    ** افزایش صادرات در زیربخش های صنعت، فرش و معدن
    وی در مورد صادرات کالاهای غیرنفتی در 10 ماه نخست امسال نیز گفت: در این دوره زمانی، 105 میلیون تن کالا به ارزش 37 میلیارد دلار صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال، از نظر ارزشی 1.7 درصد رشد و از نظر وزنی 2 درصد کاهش داشت.
    ایزدیان با بیان اینکه در این مدت صادرات سه زیربخش رشد نسبتا خوبی داشت، گفت: نخستین زیربخش، صنعت است که با 33 میلیون تن و 13.9 میلیارد دلار، از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 18 و 17 درصد افزایش یافت. این بخش، حوزه مهمی به لحاظ اشتغال زایی است.
    مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: صادرات زیربخش معدن نیز در این دوره رشد قابل توجهی داشت و با 1.4 میلیارد دلار، نسبت به دوره مشابه گذشته 28 درصد رشد نشان می دهد.
    وی افزود: فرش و صنایع دستی سومین زیربخشی است که در 10 ماه نخست امسال از رشد قابل توجهی در صادرات برخوردار شد؛ در این دوره زمانی، 377 میلیون دلار فرش و صنایع دستی به دیگر کشورها صادر شد که نسبت به پارسال 18 درصد رشد داشته است.

    ** کاهش صادرات در میعانات گازی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی
    ایزدیان با بیان اینکه صادرات در زمینه های میعانات گازی، پتروشیمی و کشاورزی نسبت به دوره مشابه پارسال کاهشی بوده است، گفت: در 10 ماه نخست امسال 14.5 میلیون تن میعانات گازی به ارزش 5.7 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که هم از نظر وزنی و ارزشی هشت درصد کاهش داشته است.
    به گفته وی، در این دوره زمانی 31 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 12.6 میلیارد دلار صادر شده است که نسبت به دوره مشابه پارسال از لحاظ وزنی 13 درصد و از نظر ارزشی هشت درصد کاهش داشته است.
    مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی نیز در 10 ماه نخست امسال با کاهش 5 درصدی، به 3.2 میلیارد دلار رسیده است.

    ** چین، امارات و عراق، سه بازار اصلی کالاهای ایرانی
    ایزدیان در مورد مهمترین بازارهای صادراتی کالاهای ایرانی در 10 ماه نخست امسال گفت: چین با 7.4 میلیارد دلار، نخستین بازار کالاهای صادراتی ایران است که 20 درصد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.
    وی ادامه داد: در 10 ماه نخست امسال، امارات با 5.1 میلیارد دلار، عراق با 5 میلیارد دلار، کره جنوبی با 3.4 میلیارد دلار، ترکیه با 3.2 میلیارد دلار، هند با 2.3 میلیارد دلار، افغانستان با 2.2 میلیارد دلار، پاکستان با 730 میلیون دلار ، تایلند با 586 میلیون دلار و اندونزی با 465 میلیون دلار ، مهمترین بازارهای کالاهای صادراتی ایران بودند.
    به گفته ایزدیان، عمان، ترکمنستان و آذربایجان از جمله دیگر بازارهای صادراتی ما بودند.

    ** سهم 60 درصدی کالاهای واسطه ای در سبد کالاهای وارداتی
    مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا، به تشریح آخرین وضعیت واردات کالا پرداخت و افزود: در 10 ماه نخست امسال 30.5 میلیون تن کالا به ارزش 42.8 میلیارد دلار واردات داشتیم که در مقایسه با دوره مشابه پارسال، از نظر وزنی 10 درصد و از نظر ارزشی 22 درصد افزایش یافته است.
    ایزدیان با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی افزایش واردات، ورود قطعات منفصله تولید خودرو است، گفت: با افزایش تولید خودرو، واردات قطعات منفصله افزایش یافته است؛ به طوری که مقام اول و ششمِ 10 کالای وارداتی اصلی، به قطعات منفصله خودرو اختصاص دارد.
    وی گفت: چین با 10.2 میلیارد دلار و حدود 24 درصد سهم از کل واردات، امارات با 7.8 میلیارد دلار، کره جنوبی با سه میلیارد دلار، ترکیه با 2.6 میلیارد دلار، آلمان با 2.3 میلیارد دلار، هند با 1.8 میلیارد دلار، سوئیس با 1.8 میلیارد دلار، فرانسه با 1.4 میلیارد دلار ، هلند با 1.2 میلیارد دلار و ایتالیا با 1.1 میلیارد دلار، 10 مبدا اصلی کالاهای وارداتی به ایران است.
    ایزدیان در مورد ترکیب کالاهای وارداتی نیز گفت: 25.6 میلیارد دلار از واردات 10 ماه نخست امسال به کالای واسطه ای اختصاص دارد که به این ترتیب، حدود 60 درصد کالاهای وارداتی، کالای واسطه ای بودند که به خط تولید می رود.
    وی با بیان اینکه در 10 ماه نخست امسال 6.6 میلیارد دلار کالای سرمایه ای و حدود هشت میلیارد دلار کالای سرمایه ای به کشور وارد شده است، گفت: سهم کالاهای سرمایه ای از کل واردات 15.5 درصد و سهم کالاهای مصرفی نیز 18.6 درصد است.

    ** بهبود تراز تجاری
    مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در مورد تراز تجاری ایران در 10 ماه نخست نیز گفت: با توجه به اینکه در این مدت 37 میلیارد دلار صادرات و حدود 43 میلیارد دلار واردات داشتیم، تراز تجاری کشور حدود منفی 5.7 میلیارد دلار است.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه کسری تراز تجاری کشور در ماه های گذشته به هشت میلیارد دلار رسیده بود، هم اکنون شاهدیم که این شاخص بهبود پیدا کرده است.

    برچسب ها