عصر خودرو

خودداری بانک‌های غربی از پرداخت وام به مالکان روسی اسار اویل هند

عصر بازار- مالکان روسی شرکت پالایشگاهی اسار اویل هند به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه نتوانستند از بانک های بزرگ غربی وام بگیرند.

خودداری بانک‌های غربی از پرداخت وام به مالکان روسی اسار اویل هند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،پس از آنکه مالکان روسی جدید شرکت پالایشگاهی اسار اویل هند به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه نتوانستند از بانک های بزرگ غربی وام بگیرند، این شرکت به دنبال بیش از یک میلیارد دلار استقراض از تجارتخانه های مختلف است.

    منابع بانکی و تجاری مطلع گفتند، شرکت اسار اویل می خواهد این پول را برای مدت 3 تا 4 سال قرض کند و در مقابل آن را به صورت محموله های فرآورده های نفتی پس بدهد تا از این طریق وابستگی خود به استقراض از بانک های هندی را کاهش دهد.

    این اولین قرارداد بزرگ چند ساله پیش فروش نفت توط شرکت اسار اویل خواهد بود که قبلا تنها از طریق قراردادهای کوتاه مدت اقدام به فروش فرآورده های نفتی می کرد.

    شرکت رزنفت روسیه، صندوق دولتی یو سی پی روسیه و تجارتخانه سوئیسی ترافیگورا سال گذشته با انتقاد قراردادی 12.9 میلیارد دلاری سهام شرکت اسار اویل، 3500 ایستگاه توزیع سوخت و زیرساخت های این شرکت را خریداری کردند.

    شرکت دولتی رزنفت روسیه از زمان بحران کریمه در سال 2014، تحت تحریم های دولت آمریکا قرار گرفته است.

    قرارداد خرید شرکت اسار عمدتا توسط بانک های دولتی روس از جمله بانک تحت تحریم وی تی بی تامین مالی شده بود و تلاش های مالکان جدید این شرکت برای گرفتن وام از بانک های غربی تاکنون ناکام مانده است.

    بانک های غربی به لحاظ فنی ممنوعیتی برای دادن وام به اسار که 49 درصد سهام آن متعلق به رزنفت است ندارند. تحریم ها تنها اعطای وام به شرکت هایی را ممنوع می سازد که بخش اعظم سهام آنها متعلق به رزنفت باشد، اما به گفته منابع بانکی، بانک ها ترجیح می دهند احتیاط بیشتری به خرج دهند.

    عامل دیگری که موجب پیچیده شدن اعطای وام به اسار اویل می شود، نوع نفت خامی است که این شرکت برای عملیات پالایش خود به آن وابسته است. بخش اعظم نفت مورد نیاز اسار اویل توسط 2 کشور تحت تحریم یعنی ایران و ونزوئلا تامین می شود.

    هرچند تحریم های نفتی علیه ایران در سال 2016 برداشته شده، اما تحریم های دولت آمریکا در زمینه ممنوعیت استفاده از دلار در معاملات با ایران همچنان به قوت خود باقی است.

    برچسب ها