عصر خودرو

تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد

عصر بازار- گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خروج ایران از لیست سیاه را برای بار دیگر تمدید کرد.

تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید و از اقدمات تهران ابراز رضایت کرد.

    گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF (Financial Action Task Force) به عنوان یک سازمان فرا دولتی در سال 1989 توسط کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد.

    بررسی‌ درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی در سراسر جهان و اعلام نتیجه آن در جلسات دروه‌ای به کشورهای عضور، وظیفه این سازمان بین دولتی است تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

    هر چند ایران در سال 2009 برای اولین بار، در کنار کشورهای پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF شد اما این گروه در بهمن ماه 94 (فوریه سال 2016) در گزارشی به نگرانی‌های جدید خود درباره شکست ایران در رسیدگی به کاهش ریسک تامین مالی تروریسم و در نتیجه تهدید جدی علیه یکپاچگی سیستم مالی بین‌المللی اشاره کرد و نهادهای تصمیم گیر بین المللی را به محافظت از خود فراخواند و خواستار اقدامات مقابله‌ای علیه ایران شدند.

    همچنین FATF در این گزارش خود اعلام کرد:«اگر ایران نتواند گام‌های معنی داری در سیستم مبارزه با تامین مالی تروریسم خود بردارد، FATF بار دیگر در جولای 2016 از اعضای خود خواهد خواست تا اقدامات پیشگرانه موثر و سخت تری را در دستور کار قرار دهند.»

    سرانجام پس از تصویب قانون «مبارزه با تامین مالی تروریسم» در بهمن 94 که لایحه آن در همان سال توسط دولت به مجلس ارائه شده بود گروه اقدام ویژه مالی چهارم تیرماه 95 در بیانیه جدید از تعلیق درخواست خود مبنی بر اقدامات مقابله ای علیه ایران خبرداد.

    برچسب ها