عصر خودرو

شرایط پساتحریم از نگاه مدیرعامل فرابورس

باید سرمایه‌گذار واقعی خارجی را بشناسیم

عصر بازار: مدیرعامل فرابورس گفت: اگر شرایط پساتحریم به درستی مدیریت نشود، این موضوع منجر به وارد شدن کالاهای خارجی به کشور خواهد شد و تولید داخلی به شدت ضربه خواهد خورد.

باید سرمایه‌گذار واقعی خارجی را بشناسیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امیر هامونی تاثیر دوران پساتحریم در وضعیت اقتصاد کشور را، یک تاثیر دو لبه دانست و اظهار کرد: این طور نیست که بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، نسبت به اقتصاد آینده خوش بین باشیم.

    وی با بیان اینکه شرایط پساتحریم باید مدیریت شود، افزود: اگر شرایط پساتحریم به درستی مدیریت نشود، این موضوع منجر به وارد شدن کالاهای خارجی به کشور خواهد شد و تولید داخلی به شدت ضربه خواهد خورد.

    مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه بنگاه‌های داخلی باید تکنولوژی خود را به روز کنند، اضافه کرد: نباید این گونه باشد که دیواری بین صنعت خارجی و صنعت داخلی وجود داشته باشد و صنعت داخلی همواره از این دیوار که برای حمایت از صنعت داخلی کشیده شده است، منتفع شود.

    هامونی ادامه داد: بنگاه‌های داخلی باید برای به روزرسانی تکنولوژی و دانش خود تلاش کنند، چراکه در شرایط پساتحریم برخی از شرکت‌ها با ورود سرمایه‌گذاران خارجی با تهدیدهایی مواجه خواهند شد.

    وی اضافه کرد: در بازار پساتحریم، صنایع و رشته‌های جدیدی می‌توانند به شدت رشد کنند و این موضوع می‌تواند برای آن دسته از صنایع به عنوان یک فرصت تلقی شود.

    مدیرعامل فرابورس ایران خاطرنشان کرد: در 15 سال گذشته، تقریبا در هر 4-5 سال، یکی از صنایع، بازار را رهبری می‌کردند و لیدر بازار بودند. اینکه در شرایط پساتحریم چه صنایعی ظهور و افول می‌یابند و چه صنایعی رشد می‌کنند، به تحلیل و نگاه تیزبینانه سهام داران، سرمایه گذاران و مردم بستگی دارد.

    هامونی با تاکید بر اینکه باید مراقب شرایط دوران پساتحریم باشیم، خاطرنشان کرد: باید به دنبال کسانی باشیم که واقعا پول و دانش و تکنولوژی را به کشور خواهند آورد. باید به این افراد بها دهیم و ورودشان را به کشور تسهیل کنیم.

    وی اضافه کرد: آن کسی که با هدف تبدیل ایران به بازار مصرف محصولات خود به کشور می‌آید و قصد دارد در شرایط رکود جهانی، جنس در انبار مانده خود را به کشور غالب کند، باید با یک سرمایه گذار واقعی متمایز شود.

    مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به این پرسش که مدیریت دوران پساتحریم بر عهده کیست، اظهار کرد: حاکمیت اقتصادی، دولت، مجلس شورای اسلامی و وزارت خانه‌ها باید مراقب شرایط پساتحریم باشند.

    هامونی خاطرنشان کرد: ورود شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی، برای شرکت‌های تولیدی داخلی یک رقیب تلقی می‌شوند. قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی بسته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که شرکت خارجی را با شرکت مشابه داخلی پیوند دهد و باید باعث شود دو شرکت داخلی و خارجی شریک هم باشند تا رقیب هم.

    وی ادامه داد: این گونه می‌توان از یک طرف دانش، تکنولوژی و پول شرکت‌های خارجی را وارد اقتصاد کشور کرد و از طرف دیگر سهم تولید آن شرکت داخلی نیز کاهش نخواهد یافت.

    هامونی در پاسخ به این پرسش که هیات‌های تجاری که به کشور می‌آیند چه نگاهی به بازار کشور دارند، گفت: شرکت‌های خارجی که به کشور می‌آیند بسیار راغب هستند که راجع به ایران بدانند. تقریبا 10 سال است که از ایران و وضعیت اقتصادی ایران خبر ندارند، چرا که برای سرمایه گذاری در یک کشور خارجی، سرمایه گذار باید در مورد مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی اطلاعاتی را کسب کند.

    وی ادامه داد: هیات‌های تجاری و اقتصادی به کشور می‌آیند تا در مورد ایران اطلاعات کسب کنند. اگر سرمایه‌گذار واقعی خارجی را بشناسیم، می‌توانیم اطلاعات اقتصادی طبقه بندی شده را در اختیار آنها قرار دهیم و زمینه حضور شرکت‌های خارجی را در کشور فراهم کنیم. این اطلاعات باید به گونه‌ای تدوین شود که از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری کند، هم‌چنین لزومی ندارد اطلاعات محرمانه کشور در اختیار آنان قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها