عصر خودرو

ثبت رکورد جدید ورود نفتکش‌ها به پایانه‌های نفت و گاز

عصر بازار- در طول ۱۰ ماهه نخست امسال با ورود بیش از ۱۱۳۰ کشتی نفتکش عملا رکورد جدیدی برای ورود نفتکش‌ها به سه پایانه نفت و گاز ایران در خلیج فارس به ثبت رسیده است.

ثبت رکورد جدید ورود نفتکش‌ها به پایانه‌های نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، پس از افزایش و سپس تثبیت حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سه سال گذشته،طی 10 ماهه نخست امسال رکورد نیز ورود و پهلوگیری کشتی های نفتکش به پایانه های نفتی ایران در خلیج فارس شکسته شده است.

    بر این اساس در 10 ماهه نخست امسال حدود یک‌هزار و 132 کشتی نفتکش به منظور صادرات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی در سه پایانه نفت و گاز ایران شامل خارگ، عسلویه و ماهشهر پهلوگیری و جداسازی شده است.

    پس از برجام و لغو برخی از محدودیت های فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران ورود کشتی‌های نفتکش به پایانه های نفتی ایران با افزایش همراه شد به طوری که سال 94 در مجموع 541 کشتی نفتکش وارد پایانه خارگ شد و تعداد نفتکش‌های ورودی به بزرگترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس سال 95 به 830 فروند نفتکش افزایش یافت.

    به عبارت دیگر پارسال بیش از 200 کشتی نفتکش بیشتر از سال 94 وارد پایانه نفتی خارگ شد و در مجموع سال گذشته با افزایش ورود، پهلوگیری و جداسازی کشتی‌های نفتکش در مجموع بالغ بر 350 میلیون بشکه نفت بیشتری صادر شد.

    با این وجود در طول 10 ماهه نخست امسال در مجموع 758 کشتی نفتکش وارد پایانه نفتی خارگ شده و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال با ثبت یک رکورد جدید تعداد کشتی‌های نفتکش ورودی به پایانه خارگ به بیش از 900 فروند نفتکش افزایش یابد.

    همزمان با افزایش ورود کشتی‌های نفتکش به پایانه نفتی خارگ، به دلیل انجام پروژه‌های مختلف تعمیرات و نوسازی عملا توان و ظرفیت میزبانی کشتی های نفتکش در بزرگترین ترمینال نفتی خلیج فارس افزایش یافته به طوری که پارسال حتی در یک روز 10 فروند نفتکش در اسکله های آذرپاد، تی و عملیات کشتی به کشتی در پایانه خارگ نفت صادراتی ایران را بارگیری کردند.

    علاوه بر این شرکت پایانه های نفتی ایران به زودی با انجام تعمیرات اساسی اسکله آذرپاد علاوه بر تثبیت توان پهلودهی کشتی های نفتکش می تواند حتی توان صادرات نفت خام روزانه ایران را از هشت میلیون بشکه در روز کنونی تا سقف 10 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

    * رکورد صادرات میعانات گازی ایران شکسته شد

    به گزارش فارس، با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی، ظرفیت و توان صادرات میعانات گازی در پایانه گاز عسلویه هم افزایش یافته و هم اکنون به صورت همزمان امکان پهلوگیری سه کشتی نفتکش به منظور صادرات میعانات گازی از مسیر گوی شناور فراهم شده است.

    سال 95 در مجموع 214 کشتی نفتکش در پایانه گاز عسلویه پهلوگیری کردند و در مجموع پارسال بالغ بر 206 میلیون بشکه میعانات گازی از پایانه گاز عسلویه صادر شده است.

    با این وجود در طول 10 ماهه نخست امسال 188 کشتی نفتکش در پایانه گاز عسلویه از طریق گوی شناور محموله میعانات گازی بارگیری کردند و عملا تا پایان امسال با ادامه روند فعلی رکورد ورود و بارگیری کشتی های نفتکش در پایانه گاز عسلویه شکسته خواهد شد.

    در همین حال «سید پیروز موسوی» مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه دی ماه امسال با پهلودهی 27 فروند نفتکش در گوی‌های شناور پارس جنوبی و بارگیری میعانات گازی به میزان 16 میلیون 430 هزار بشکه، بارگیری همزمان سه فروند نفتکش در گوی‌های شناور  پس از 15 سال رکورد جدید ثبت شد، گفته است: حجم عملیات جابه جایی میعانات گازی پارس جنوبی در دی ماه امسال از مرز 2/2 میلیون بشکه (روزانه 740 هزار بشکه) گذشت.

    به گفته این مقام مسئول در حالی که متوسط تعداد نفتکش های بارگیری شده در ماه‌های پیشین سال جاری، 18 فروند بوده است اما در دی ماه با افزایش 50 درصد به تعداد 27 فروند رسید.

    برچسب ها