عصر خودرو

در ۱۱ ماه ابتدای سال جاری:

۴۳ درصدی واگذاری‌ها محقق شد

عصر بازار- آمار واگذاری ها در سال جاری تا تاریخ ۲۰ بهمن ماه نشان می‌دهد، در حالی خصوصی سازی توانسته تنها ۴۳ درصد از کل هدف تکالیف خود در بودجه ۹۶ رامحقق کند که سهم بازار سرمایه از اصل چهل و چهاری ها به صفر رسید.

۴۳ درصدی واگذاری‌ها محقق شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از سازمان خصوصی سازی نشان می‌دهد، این نهاد دولتی در سال جاری تا تاریخ 20 بهمن ماه امسال توانسته 43 درصد از کل اهداف بودجه 96 را محقق سازد.

    بر اساس این گزارش، تکلیف خصوصی سازی در بودجه امسال معادل 10 هزار و 500 میلیارد تومان است که از این رقم تا تاریخ 20 بهمن ماه جاری مبلغ سه هزار و 997 میلیارد تومان محقق شده که معادل 43 درصد از کل اهداف تکالیف بودجه ای بوده است.

    مطابق با آمارهای موجود سازمان خصوصی سازی در سال گذشته توانسته بود 99 درصد از تکالیف بودجه ای خود را معادل 16 هزار و 431 میلیارد و 500 میلیون تومان را محقق سازد. این در حالی است که آمار حجم واگذاری سهام دردوره زمانی فوق نشان می‌دهد، درصد واگذاری شرکت‌های مشمول اصل چهل و چهار قانون اساسی در بورس و فرابورس نسبت به کل واگذاری‌ها به صفر رسیده است.

    در سال جاری آنچه که به عنوان واگذاری شرکت ها از سوی خصوصی سازی در بورس عنوان شده ارزش فروشی بالغ بر 10 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده و در فرابورس هیچ رقمی از این بابت ثبت نشده است.

    همچنین از طریق مزایده نیز سازمان خصوصی سازی توانسته در دوره زمانی فوق فروشی معادل 674 میلیارد و 500 میلیون تومان را رقم زده که در مجموع نیم درصد ارزش فروش کل واگذاری‌های صورت گرفته از سال 1380 تا کنون بوده است.

    سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌های بلوکی خود نیز توانسته در دوره زمانی مذکور، فروشی معادل 671 میلیارد و 600 میلیون تومان از مجموع شرکت های اصل چهل و چهاری را محقق سازد. در واگذاری‌های تدریجی این رقم تنها معادل یکصد میلیون تومان بوده و در واگذاری‌های ترجیحی نیز به عدد 13 میلیارد و یکصد میلیون تومان رسیده است.

    به این ترتیب سازمان خصوصی سازی از زمان ابلاغ سیاست های اصل چهل و چهار قانون اساسی و تشکیل سازمان خصوصی سازی تا کنون معادل ارزشی بالغ بر 144 هزار و 2 میلیارد و 700 میلیون تومان از انواع شرکت های دولتی را به بخش های خصوصی و شبه دولتی واگذار کند.

    نکته قابل تامل اینکه از سال 1394 تا کنون رقمی از بابت انتقال سهام یا دارایی بابت سهام عدالت از سوی سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی اصلی آن به ثبت نرسیده است.

    برچسب ها