عصر خودرو

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت خبر داد

احتمال تمدید دبیرکلی ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز

عصر بازار: معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با اعلام اینکه برگزاری مجمع سران عضو جی.ای.سی.اف فرصتی مناسب برای استفاده از فضای ایجاد شده بعد از برجام است گفت: به احتمال زیاد، دبیرکلی ایران در دور دوم تمدید می شود.

احتمال تمدید دبیرکلی ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، امیر حسین‌ زمانی نیا با اعلام اینکه درباره تعیین دبیرکل مجمع جی.ای.سی.اف در نشست وزارتی امروز صبح اعضا تصمیم گیری می شود گفت: علاوه بر ایران، لیبی و نیجریه نیز برای به دست آوردن این سمت کاندید شدند که نیجریه از ادامه کار انصراف داد. البته پیش بینی می کنم که دبیر کلی آقای عادلی برای دور دوم تمدید شود؛ چرا که ابتدا از دبیر کل فعلی جویا می شوند که برای تمدید حضور در این سمت مشکل یا مخالفتی ندارد که در صورت موافقت، دبیرکلی تمدید می شود.

    وی با اشاره به اینکه در نشست امروز به جز رئیس جمهور ایران، روسای جمهوری هشت عضو دیگر مجمع جی.ای.سی اف حضور خواهند داشت گفت: همچنین وزیر امور خارجه - برای اولین بار- به عنوان ناظر و رئیس جهمور ترکمنستان به عنوان مهمان در این نشست ها شرکت می کنند.

    وی افزود: با توجه به حضور هشت رئیس جمهور در ایران قطعاً به جز مباحث مربوط به گاز، مباحث جانبی دیگری نیز مطرح خواهد شد؛ به طور نمونه آقای پوتین با جناب روحانی علاوه بر گاز درباره مسائل عمده دیگر هم گفت وگو خواهند کرد. فرصتی است که از فضای سیاسی به دست آمده از برجام  به خوبی استفاده شود.

    بر اساس این گزارش، نشست هیئت عالیرتبه و هیئت اجرایی کشورهای عضو امروز جمعه ( ٢٩ آبان ماه) برگزار می شود و پس از آن 30 آبانماه و در دو نوبت، هفدمین نشست وزارتی این مجمع برگزار خواهد شد.

    روز یکشنبه (1 آذرماه) علاوه بر ورود سران کشورهای عضو به ایران، تنظیم اسناد و ملاقات­های دو جانبه صورت می گیرد.

    سرانجام دوشنبه (2 آذرماه) سومین اجلاس سران GECF با شعار «گاز طبیعی سوخت منتخب برای توسعه پایدار» در تهران برگزار می شود.

    راهبرد بلندمدت و مدل جهانی گاز این مجمع در نشست سران و وزیران تهران یکی از برنامه های مهم GECF خواهد بود.  تکمیل نخستین بخش از الگوی توسعه بازار گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF Global Gas Model) می تواند کمک بزرگی به فعالیت­های تحقیقاتی و توسعه سناریوهای بلندمدت کند.

    این مجمع در حال حاضر دارای ١٨عضو اصلی و ناظر است که کشورهای ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو و امارات از اعضای اصلی مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق، نروژ و عمان نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور خواهند داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها