عصر خودرو

در بازارهای جهانی رخ داد؛

ترقه بازی سنگ آهن در آستانه سال نو چینی!

عصر بازار- همچون میلیون ها ترقه و فشفشه که در آغاز سال نو چینی روشن می شود، بازار سنگ آهن نیز بازده انفجاری را در آستانه سال نو چینی ثبت کرد.

ترقه بازی سنگ آهن در آستانه سال نو چینی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، بر اساس گزارش متال بولتن قیمت نقدی سنگ آهن 62 درصد به 78 دلار و 41 سنت رسید که بالاترین میزان از 11 ژانویه امسال بود.

    یک تحلیلگر به رویترز گفت: افزایش قیمت در نتیجه خوش بینی به تقاضای فولاد بخش ساخت و ساز چین در فصل بهار بوده است.

    به گفته وی، بسیاری از کارخانه های فولاد انتظار افزایش سود در سه ماهه نخست و دوم امسال دارند و به همین دلیل اقدام به خرید سنگ آهن کرده اند. انتظار می رود، کاهش تولید فولاد بر قیمت سنگ آهن از دو جهت تاثیر گذار باشد. به عبارت دیگر، قیمت در کوتاه مدت به دلیل کاهش تقاضا تحت فشار قرار می گیرد، در حالی که در میان مدت با برداشته شدن محدودیت ها، پیش بینی می شود، تقاضای کارخانه های فولاد برای قیمت ها سودمند باشد.

    چینی ها مصرف کننده بیش از دو سوم سنگ آهن حمل شده از راه دریا هستند. واردات سنگ آهن پر عیار چین از استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی در ماه گذشته با افزایش 19 درصدی نسبت به دسامبر به بیش از 100 میلیون تن رسید. همچنین واردات سنگ آهن چین در کل سال 2017 تقریبا قوی و شاهد رشد 5 درصدی بود.

    همان طور که گلدمن ساکس خوش بینی خود را نسبت به قیمت مس در سال جاری نشان داد و در گزارش دیگری به آن اشاره کردیم، قیمت سنگ آهن در پیش بینی جدید این بانک به 85 دلار در تن افزایش یافته است.

    از طرفی وود مکنزی با اشاره به اجرایی شدن قانون مالیات محیط زیست و مجوز انتشار گازهای گلخانه ای از این ماه در چین معتقد است، این موارد فشار بیشتری بر کارخانه های فولاد وارد می کند. حاشیه سود فولاد بالا باقی می ماند و فعالیت کارخانه ها با بهره وری بیشتری ادامه خواهد یافت. این امر باید از تقاضا و قیمت سنگ آهن حمایت کند.

    برچسب ها