عصر خودرو

اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تأسیس شد

عصر بازار- با برگزاری مجمع مؤسس در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تاسیس شد.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تأسیس شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با برگزاری مجمع مؤسس در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با حضور پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران، شهرام خاصی پور مدیرکل کشورهای عربی و آفریقایی معاونت بین‌الملل اتاق ایران و نماینده وزارت خارجه روز شنبه 28 بهمن 1396 تاسیس شد.

    شهرام خاصی پور، مدیرکل کشورهای عربی-آفریقایی معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این نشست ضمن اشاره به سوابق روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه میان ایران و قطر، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در 9 ماهه گذشته را بالغ بر 200 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: هرچند این میزان نسبت به سال گذشته رشد نشان می دهد، ولی به هیچ وجه متناسب با ظرفیت های موجود و همچنبن زمینه های تازه بوجود آمده برای توسعه همکاری های اقتصادی میان ایران و قطر نیست.

    خاصی پور استقبال  فعالان اقتصادی از جلسه مجمع موسس اتاق ایران و قطر را نشانه علاقه‌مندی آن‌ها به تقویت همکاری مشترک اقتصادی دو طرف دانست. او ادامه داد: یکی از برنامه های اتاق ایران در حوزه بین الملل، توسعه اتاق های مشترک و پیشگامی آنها در تقویت روابط دوجانبه تجاری و همکاری های اقتصادی است. وی افزود: اتاق ایران با حمایت همه جانبه از اتاق های مشترک، مسیر فعال­تر شدن اتاق های مشترک  و رشد همکاری های میان دو کشور را هموار می کند. ایران در منطقه‌ای با جمعیت بیش از 400 میلیون نفر، دارای موقعیت ویژه اقتصادی و ترانزیتی است؛ منطقه‌ای که بازار مستعدی برای صادرات کالا است و لازم است توسعه صادرات به کشورهای همسایه در اولویت کاری اتاق های مشترک با کشورهای همجوار باشد. لذا با توجه به ظرفیت ها و فرصت های جدید برای همکاری های بیشتر اقتصادی و تجاری با قطر، ضرورت تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر بیش از پیش احساس می شود.

    پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران نیز در این نشست حجم مبادلات کنونی میان ایران و قطر را نامناسب ولی در حال رشد خواند و گفت: مسیر ترانزیتی میان دو کشور ایران و قطر باید محل مبادلات تجاری سالم باشد و بخش خصوصی برای تحقق این مهم نقش کلیدی دارد.

    وی اضافه کرد: ما هنوز نتوانسته ایم از فرصت بوجود آمده و پنجره باز شده برای توسعه مناسبات تجاری و تحکیم جای پای خود در بازار قطر استفاده کافی کنیم، اما امید داریم در فرصت کوتاهی که در آینده داریم بتوانیم به این مقصود برسیم. بنابراین مأموریت ویژه و خطیری که اتاق مشترک ایران و قطر در چند ماه آینده دارد، پیگیری سریع جهت رفع موانع و توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. چرا که لازم است ضمن کسب جایگاه خود در این بازار، آن را به تعاملات پایدارتری تبدیل کنیم.

    پدرام سلطانی در ادامه گفت: برنامه اتاق ایران در حال حاضر این است که مجری اصلی اعزام و پذیرش هیأت های تجاری با کشورهای خارجی، اتاق های مشترک باشند به شرط آنکه عزم و همت خود را در این عرصه به اثبات برسانند. برخلاف شرایط تشکیل اتاق های بازرگانی در گذشته، در حال حاضر در هیأت مؤسس اتاق های مشترک  صرفاً اعضایی راه می یابند که پیش از این با کشور مربوطه تعاملاتی داشته اند و از تجربه کاری پیشین خود می توانند در چگونگی توسعه فعالیت های میان دو کشور بهره مند گردند. با این حال پس از تشکیل این اتاق، درهای آن به روی تمام فعالانی که خواهان کار با آن کشور هستند باز خواهد بود.

    سلطانی افزود: ما به عنوان بخش خصوصی، چه با همسایگان و چه دیگر کشورها، هیچ نگاهی به غیر از تعامل و توسعه تجارت نداریم. این تعاملاات با کشورهای جهان می تواند ثبات آفرین و توسعه دهنده امنیت در روابط متقابل با کشورها باشد و البته این امر همواره در گرو افزایش توان و پتانسیل بخش خصوصی است. بخش خصوصی باید بداند که نقشش نسبت به قبل تغییر کرده و مأموریتی ملی در این زمینه دارد تا پیشگام توسعه تعاملات با دنیا باشد. ما امیدواریم که در سال 97، این اتاق مشترک بتواند فرصت ساز شود و جایگاه خود را جهت توسعه و تقویت ارتباطات با کشور قطر در همه زمینه ها پیدا کند.

    در ادامه، با انتخاب محمدرضا قمی به ریاست مجمع، اساسنامه اتاق های مشترک بازرگانی مورد تصویب اعضا قرار گرفت و انتخابات اعضای هیأت مدیره این اتاق برگزار شد. بر اساس آرای مأخوذه در انتخابات هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر ، 9 نفر اعضای اصلی، به این شرح انتخاب شدند: خورشید گزدرازی، محمد آیت اللهی موسوی، عدنان موسی پور، حمیدرضا ذوالانوار، محمد علی دیده روشن، امیر شهریاری، علیرضا آرحیمی، علی غوابش، میلد ملک پور.  همچنین عبدالخالق سالمی و سید علی رضوی به عنوان اعضای علی البدل هیأت مدیره انتخاب شدند.  علیرضا فرهنگجو و رضا نعمت اللهی نیز به ترتیب، منتخب بازرس اصلی و علی البدل این اتاق مشترک شدند.

    برچسب ها