عصر خودرو

وزیر ارتباطات اعلام کرد:

اقتصاد مقاومتی تنها نسخه رشد اقتصاد ایران

عصر بازار- وزیر ارتباطات گفت: تنها نسخه رشد و بهره وری مناسب در اقتصاد، تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی تنها نسخه رشد اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اصل کلان اقتصاد مقاومتی نگاه به داشته های خودمان است، گفت:  بایستی از ظرفیت های صادراتی  در کالاها و محصولاتی که مزیت رقابتی وجود دارد، استفاده شود.

    وی تصریح کرد: تنها نسخه رشد و بهره وری مناسب در اقتصاد، تحقق اقتصاد مقاومتی است.

    آذری جهرمی گفت: اقدامات مناسبی در بعضی وزارتخانه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی رخ داده است و ماهانه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی می شود.

    باید مرکزی به پایش و رصد اقدامات اقتصاد مقاومتی بپردازد

    وزیر ارتباطات با اشاره به صحبت های رهبر معظم انقلاب افزود: بایستی مرکزی به پایش و رصد اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی بپردازد.

    وی گفت: در مجموعه هایی مثل شبکه تحلیل گران اقتصاد مقاومتی این اقدامات رصد می شود.

    وزارت ارتباطات مسئول 5 پروژه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است

    آذری جهرمی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات برای تحقق اقتصاد مقاومتی پروژه های زیر ساختی و اجرایی داشته است، گفت: یکی از مهمترین این پروژه ها افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به 20 مگابیت در ثانیه است.

    وی افزود: بخشی از این پروژه به راه اندازی سامانه املاک بر می گردد؛ که اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.

    فناوری اطلاعات حلقه مفقوده نظام اقتصادی موفق 

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای نیل به اقتصاد موفق بایستی آمارها بصورت دقیق ارائه شوند، گفت: مکانیزم سنتی تهیه این آمار خود اظهاری دستگاه های مختلف دولتی است؛ حال آنکه بایستی به سمت پایش لحظه ای آمار حرکت کرد.

    وی گفت: تحقق این اهداف با فناوری اطلاعات صورت می گیرد و هم اکنون فناوری اطلاعات حلقه مفقوده نظام اقتصادی موفق است.

    آذری جهرمی تصریح کرد: با شفاف سازی آمارها از طریق فناوری اطلاعات میزان ورود کالای قاچاق و بی کیفیت کاهش چشمگیری می یابد.

    وی با تاکید بر اینکه با فناوری اطلاعات اقتصاد مقاومتی محقق می شود، افزود: با استفاده از این ابزار می توان سیستم ها را به هم متصل نمود و شفافیت اطلاعاتی بدست آورد.

    آذری جهرمی با بیان اینکه دولت الکترونیک یکی از شاخص های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: با استفاده از این ابزار صرفه جویی ارزی در بحث مدیریت واردات صورت گرفت.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه حلقه مفقوده دیگر ما نظام توزیع است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا برای خرید کالا انطباقی بین کد کالا با محصول وجود دارد و تعداد این کالا در نظام توزیع این کشورها موجود است.

    آذری جهرمی تاکید کرد: بایستی به سمتی حرکت کرد تا شفافیت کامل از میزان تولید و صادرات بدست بیاید.

    نظام آماری زنده عامل تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای پیاده کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی بایستی نظام آماری زنده داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال در حوزه سلامت الکترونیک اقدامات مناسبی انجام شده و 66 میلیون ایرانی پرونده سلامت شان تکمیل شده است.

    وی ادامه داد: در وزارتخانه های دیگر همچون وزارت اقتصاد، صمت، راه و شهرسازی نیز اقدامات مناسبی در زمینه نظام آماری زنده انجام شده است.

    فرهنگ سازمانی مهمترین شاخص تحقق اقتصاد مقاومتی

    آذری جهرمی تاکید کرد: با بررسی تک تک دستگاه ها اقدامات مناسبی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده است؛ ولی مجموع و برآورد این ها در سفره مردم حس نمی شود و علت اصلی این امر نبود فرهنگ سازمانی است.

    وی گفت: با حذف مراجعات حضوری در ادارات نیز فرهنگ سازمانی محقق خواهد شد.

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها با بودجه گذاشتم محقق نمی شود و بایستی فرآیندها اصلاح شود، تاکید کرد: اصلاح فرآیندها با فرهنگ سازمانی محقق می شود که نیازمند عزم ملی است.

    آذری جهرمی با بیان اینکه بایستی بدنه دولت را تعدیل و کوچک کنیم و این جز سیاست های کلی ماست، تصریح کرد: این فرآیند نیازمند فرهنگ سازی عمومی در جامعه است.

    اقتصاد مقاومتی مدل توسعه اقتصادی ماست

    آذری جهرمی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی پروژه نیست که به اتمام رسد، افزود: اقتصاد مقاومتی مدل توسعه اقتصادی ماست.

    وی با بیان اینکه باید مسیر اقتصاد مقاومتی بازبینی و اصلاح شود، تاکید کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پروژه ها برای دستگاه های مختلف را به عنوان شاخص تعریف کرده است و بایستی به این اهداف برسیم.

    وزیر ارتباطات در پایان تصریح کرد: تا قبل از شروع اسفند ماه گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در تحقق اقتصاد مقاومتی منتشر می شود.

    برچسب ها