عصر خودرو

همایش ۱۰۰ شرکت برتر (۸)

وزیر صنعت، معدن و تجارت: قطار اقتصاد روی ریل توسعه حرکت می‌کند

عصر بازار- محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیستمین دوره معرفی صد شرکت برتر ایران که روز یکشنبه ۲۹ بهمن برگزار شد، حضور یافت و ضمن تقدیر از IMI۱۰۰ گفت:IMI امروز در جایگاه بهتری قرار گرفته و توانسته با الگوبرداری از شرکت‌های برتر جهان به برنامه منظمی در این راستا برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت: قطار اقتصاد روی ریل توسعه حرکت می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، شریعتمداری  با اشاره به مسئله  ارز بیان کرد: کشور در حال برداشتن گام‌های موثری است و نباید بذر یاس و نا امیدی بین فعالان اقتصادی ریخته شود، اکنون در شرایطی هستیم که مسئله ارز بسیار اهمیت پیدا کرده و ما رقم بسیار قابل توجهی مازاد ارز داریم و بنابراین، کنترل بازار ارز قابل انجام است.
    وی افزود: اکنون در رشد اقتصادی از منفی 2 درصد به 4 تا 5 درصد نیز رسیده‌ایم که حاکی از حرکت قطار توسعه در ریل اقتصادی است که باید سرعت آن بیشتر شود؛ کشور در ده ماهه نخست امسال شاهد بیش از 16 هزار تقاضای کسب‌وکار بوده و نشان می‌دهد ایران با وجود همه آمارها، در حال توسعه است.
    وزیر صنعت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون بیش از 224 واحد با سرمایه‌گذاری خارجی در مراحل مختلف تاسیس قرار دارند و حتی از 50 واحد آنها بهره‌برداری شده است. 
    وی ادامه داد: امروز بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه عمرانی کشور تزریق کرده‌ایم که سه برابر گذشته است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1397 بیش از 360 درصد نیز رشد داشته باشد. 
    شریعتمداری به نقش شرکت‌های برتر در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها بر اساس صورت مالی، فروش و درآمد رتبه‌بندی شده‌اند، اما مباحث مهمتری نیز وجود دارد که یکی از آنها حضور در بخش صادرات غیر نفتی است که باید سرعت بیشتری به خود بگیرد. 
    وزیر صنعت افزود: در موضوع صادرات باید توجه بیشتری به توسعه بازار و تنوع محصولات صادراتی داشته باشیم که این شاخص نیز باید در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، اکنون 53 درصد صادرات غیرنفتی در اختیار این شرکتهای برتر قرار دارد.
    وی در ادامه با اشاره به نقص بهره‌وری و لزوم در نظر گرفتن آن در رتبه‌بندی گفت: افزایش بهره‌وری در صنعت بسیار مهم است و شرکتها باید به این سمت حرکت کنند؛ از 8 درصد رشد اقتصادی کشور، 2.5 درصد باید به افزایش بهره‌وری تخصیص داده شود که کار بسیار مشکلی است.
    شریعتمداری در انتها اشاره کرد: مشارکت بنگاه‌های در زنجیره اقتصاد جهانی بسیار اهمیت دارد و چون ذخایر طبیعی زیادی داریم، این امر باید مد نظر قرار بگیرد؛ 65 درصد صادرات غیر نفتی کشور به صادرات مواد اولیه تعلق دارد که باید به ارزش افزوده آنهااهمیت بیشتری داده شود.

    برچسب ها