عصر خودرو

آمریکا رقیب ایران در بازار نفت می‌شود

عصر بازار- جدیدترین چشم انداز سالانه وزارت انرژی امریکا حاکی است، تا سال ۲۰۲۰ میلادی مجموع صادرات نفت خام آمریکا از مجموع واردات نفت این کشور فراتر خواهد رفت.

آمریکا رقیب ایران در بازار نفت می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از تسنیم، ایران در سال گذشته نتوانست 30 درصد از درآمدهای صادرات نفت و گاز خود را محقق کند. دولت حسن روحانی پیش بینی کرده بود که 18.36 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کند، اما تنها 13.06 میلیارد دلار از این درآمدها محقق شده است.

    وزارت نفت ایران پیش بینی کرده که درامد کشور از محل فروش نفت در سال مالی 2018 به 40 میلیارد دلار برسد، اما به نظر می رسد که دوره رشد درآمد صادرات نفت ایران به سر آمده است. انتظار می رود یکی از عوامل کاهش درآمدهای نفتی ایران،افزایش صادرات نفت آمریکا باشد. جدیدترین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که میزان تولید نفت و گاز این کشور که همچنان افزایش خواهد یافت.

    جدیدترین چشم انداز سالانه وزارت انرژی امریکا حاکی است، تا سال 2020 میلادی مجموع صادرات نفت خام آمریکا از مجموع واردات نفت این کشور فراتر خواهد رفت. این افزایش صادرات نفت آمریکا فشار بر ایران و دیگر تولید کنندگان نفت خاورمیانه را افزایش خواهد داد.

    میزان صادرات نفت خام آمریکا از 100 هزار بشکه در روز در سال 2013 به 1.53 میلیون بشکه در نوامبر 2017 رسیده است. بر اساس گزارش ها، حتی اخیرا یک محموله نفت آمریکا به امارات، چهارمین تولید کننده بزرگ عضو اوپک ارسال شده است.

    بازار نفت و گاز صادراتی امریکا همچنین در کشورهایی نظیر چین که یک مقصد صادراتی مهم برای نفت خاورمیانه و از جمله ایران هستند افزایش یافته است. این مسئله احتمالا موجب افزایش بیشتر تنش میان آمریکا، متحدانش در منطقه خلیج فارس و ایران خواهد شد.

    در همین حال آمارهای کشتیرانی نشان می دهد خرید نفت چین از ایران در ماه دسامبر 17.2 درصد نسبت به یک سال قبل کاهش یافته و به 571 هزار و 275 بشکه در روز رسیده است.

    برچسب ها