عصر خودرو

هیات‌های گازی جهان به تهران وارد شدند

مجمع گازی تهران کلید خورد

عصر بازار- نمایندگان و هیات‌های عالی رتبه هفت کشور عضو و ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای حضور در هفدهمین نشست وزارتی این مجمع جهانی از روز گذشته تاکنون وارد تهران شده‌اند.

مجمع گازی تهران کلید خورد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، چهارمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز که قرار است از اول آذر ماه به میزبانی تهران برگزار شود، امروز با ورود هیات‌هایی از 7 کشور بزرگ گازی، رسما کار خود را آغاز کرد.

    آن‌طور که مهر گزارش داده است، این مجمع به منزله نشستی فوق‌العاده برای کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود که برای چهارمین بار گرد هم می‌آیند. هرچند که برخی، این مجمع را اوپک گازی می‌خوانند اما مقامات برجسته و تاثیرگذار این مجمع معتقدند که کارکرد اوپک، برای این مجمع متصور نیست چرا که هیچ قصدی برای تاثیرگذاری در قیمت‌ها در دستور کار این کشورها نیست.

    بیژن نامدار زنگنه که ریاست نشست وزارتی فوق‌العاده مجمع را در اختیار دارد پیش از این در نشستی خبری، جزئیاتی از این مجمع را بیان کرده و او نیز تاکید کرده بود که این مجمع را نباید اوپک گازی خواند.

    تاکنون امانوئل ایبه کاچیکوو وزیر نفت نیجریه و رئیس هفدهمین نشست وزارتی GECF، صالح الخبری وزیر انرژی و معادن الجزایر، نیکول اولیویر وزیر انرژی ترینیداد و توباگو، هیئت عالی رتبه پرو، ونزوئلا، لیبی، ارلان ادریسوف وزیر امور خارجه قزاقستان و چندین هیات اجرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز وارد تهران شده‌اند.

    کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، 42 درصد از تولید گاز جهان، 67 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

    کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، 12 عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند. هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

    آن‌طور که سایت وزارت نفت گزارش داده است، احتمال افزایش تعداد اعضای این مجمع در نشست تهران وجود دارد. بر این اساس، با توجه به حضور قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌ جمهوری ترکمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان میهمان در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گمانه زنی‌ها مبنی بر احتمال افزایش اعضای این مجمع در نشست تهران قوت گرفته است.

    برگزاری این مجمع در شرایطی است که ایران در آستانه شرایط پساتحریمی قرار دارد و آن‌طور که خود وزیر نفت ایران هم مطرح کرده است،‌ برنامه افزایش ضربتی تولید نفت و گاز در دستور کار ایران قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها