عصر خودرو

یک هفته بر بازار سهام چه گذشت؟

توقف بورس در جدال خوش‌بینی و بدبینی

عصر بازار- هفته گذشته، بورس تهران در حالی به وضعیت کم‌نوسان خود ادامه داد که عوامل مثبت و منفی منجر شدند تا احتیاط بیشتری میان معامله‌گران صورت گیرد.

توقف بورس در جدال خوش‌بینی و بدبینی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، هفته گذشته، بورس تهران در حالی به وضعیت کم‌نوسان خود ادامه داد که عوامل مثبت و منفی منجر شدند تا احتیاط بیشتری میان معامله‌گران صورت گیرد.

    از طرفی افت مجدد قیمت‌های جهانی، این نگرانی را ایجاد کرده است که گروه‌های بزرگ بورسی (حدود نیمی از ارزش بازار سهام در اختیار گروه‌های وابسته به کالا است) نتوانند سودهای پیش‌بینی‌شده خود را -به رغم تعدیل‌های منفی قابل توجهی که از ابتدای سال داده‌اند- محقق کنند. موضوعی که ممکن است فشار فروش را در بازار سهام افزایش دهد.

    با این حال، بسیاری از کارشناسان با اشاره به لحاظ شدن این ضعف قیمت‌های جهانی در صورت‌های مالی شرکت‌ها و قیمت سهام آنها، ریزش بیشتر قیمت‌ها را دور از انتظار می‌دانند.

    از سوی دیگر، خوش‌بینی‌هایی در میان کارشناسان بورسی نسبت به دو عامل سیاست‌های اقتصادی دولت و گشایش‌های هسته‌ای به چشم می‌خورد. امری که بسیاری را نسبت به آینده بورس تهران امیدوار کرده است.

    کارشناسان معتقدند سیاست‌های انبساطی اخیر دولت می‌تواند در چند ماه آینده اثرات خود را بر وضعیت بنگاه‌های اقتصادی نشان دهد که این موضوع با رفع عملی تحریم‌های هسته‌ای می‌تواند مسیر بازار سهام را تغییر دهد و از رکود فعلی خارج کند.

    برآیند این دو دیدگاه سبب شده است معامله‌گران نسبت به آینده بازار سهام همچنان با دیده تردید نگاه کنند و در نتیجه حضور بسیار کمرنگی را در این روزها شاهد باشیم. با این حال، رصد معاملات خُرد بازار سهام نشان می‌دهد، نگرانی از آینده صنایع بزرگ بورسی، برخی فعالان بازار سهام را در نمادهای کوچک‌تر فعال کرده است.

    موضوعی که در برخی موارد با ورود سفته‌بازان منجر به جهش‌های قیمتی غیرقابل توجیهی شده است. به هر حال، نگاه کوتاه‌مدت همواره یکی از آفت‌های موجود در بازار سهام بوده است که فراگیر شدن آن ممکن است بی‌اعتمادی در این بازار را افزایش دهد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو