عصر خودرو

رشد قیمت محصولات معدنی در چند ماه اخیر

عصر بازار- مواد و محصولات معدنی از عمده محصولات صادراتی ایران بوده که مثل دیگر موارد صادراتی به شدت درآمدشان تحت تاثیر قیمت ارز است.

رشد قیمت محصولات معدنی در چند ماه اخیر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حالی که طی ماه‌های اخیر با روند صعودی نرخ ارز مواجه بودیم و قیمت دلار از زیر 4000 تومان به مرز 5000 تومان رسیده، نمودارهای قیمت های جهانی هم نشان می‌دهند که قیمت محصولات معدنی در این مدت روندی صعودی داشته است.

    بنا بر آمارهای موجود، قیمت فلز روی از حدود دو ماه گذشته تاکنون نزدیک به 470 دلار به اذای هرتن افزایش یافته و اکنون هر تن از این فلز قیمتی معادل 3519 دلار دارد. فلز سرب نیز از قاعده مشابهی پیروی کرده و با وجود افت قیمت تقریباً 100 دلاری در هفته گذشته، آمار نسبت به دو ماه پیش تا 100 دلار افزایش قیمت داشته و به 2576 دلار در هر تن رسیده است.

    دیگر فلزات مانند مس نیز با وجود اینکه در روزهای اخیر شیب نزولی به قیمت خود داده‌ اما نسبت به دو ماه گذشته بیش از 300 دلار افزایش قیمت پیدا کرده و ارزش آن در هر تن به حدود 6960 دلار افزایش یافته است.

    نمودار قیمتی فلز آلومینیوم شباهت بسیاری به نمودار مس دارد و قیمت آن علیرغم شیب نزولی روزهای اخیر نسبت به دو ماه گذشته بیش از 140 دلار رشد کرده و امروز قیمتی نزدیک به 2140 دلار در هر تن دارد.

    گرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که همگامی رشد قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت دلار در داخل به نفع صادرکنندگان محصولات معدنی است اما صادرکنندگان معتقدند این افزایش های مقطعی ارز نمی‌تواند ضرری را که ثابت ماندن درآمدشان ناشی از ثابت ماندن قیمت ارز مقابل بالا رفتن هزینه‌های تولید در سالیان دراز به آنها وارد کرده است را جبران کند.

    برچسب ها