عصر خودرو

انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و اسپانیا آغازبه کارکرد

عصر بازار- انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران موسوم به «ایبرایران» روز پنجشنبه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و جمعی از کارفرمایان و تجار دو کشور در مادرید شروع به کار کرد.

انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و اسپانیا آغازبه کارکرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا ، 'محمدحسن فدایی فرد' سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در این مراسم گفت:روابط تجاری غرب و ایران به خاطر تحریم های غیر قانونی و ظالمانه ای که علیه ایران اعمال شد در شرایط سختی قرار داشت و ایجاد این انجمن در زمان مناسبی صورت گرفته است .
    وی افزود: با توجه به توافقی که در وین انجام شد، شرایط تغییر کرده و کشورهایی که تا حدودی از بهره مندی از فرصت های رابطه خوب با ایران محروم شده بودند، می توانند از این فرصت استفاده کنند و روابط را به حالت قبل برگردانیم.
    سفیر کشورمان خاطرنشان ساخت: سال گذشته، روابط اتحادیه اروپا با ایران، نسبت به چهار سال قبل از آن به 10 درصد کاهش یافت. با توافقی که بین ایران و 5+1، در وین انجام شد و اجرای آن، پیش بینی می شود که روابط به سطح عادی بازگردد. بعد از توافق ژوییه در وین، سه ماه فرصت بود که کشورهای امضا کننده این توافق ، مقدمات اجرای آن و یک تاریخ تصویب را در کشورشان فراهم کنند.
    فدایی فرد در این راستا اطمینان داد که این کار انجام شده و در ماه قبل همه کشورها آمادگی خود را برای اجرای آن اعلام کردند، مراحلی که باید در کشورها از جمله در جمهوری اسلامی ایران طی می شد ، طی شدند.«الان همه برای تاریخ اجرای توافق امضا شده منتظر هستند».
    دیپلمات ارشد ایران در اسپانیا تصریح نمود :پیش بینی ما این است که با گزارشی که مدیر کل آژانس ارائه می دهد و شورای حکام قرار است که آن را در 15 دسامبر تصویب کند، حدود اواخر دسامبر، زمانی است که تمام تحریم ها لغو خواهد شد، ارتباطات بانکی عادی خواهد شد، تحریم سوییفت برداشته می شود و روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به صورت عادی درخواهد آمد .
    وی گفت:این بدین معنی است که بعد از تعطیلات کریسمس که همه به کار خود برمی گردند، روابط اقتصادی با ایران بتواند به صورت عادی از سر گرفته شود .
    به گفته سفیر ایران در اسپانیا، کشورها، از قبل از این تاریخ و از زمان توافق ژنو، مقدمات کار را فراهم کردند و اعزام هیأت هایی به جمهوری اسلامی ایران از جمله هیأت بلندپایه اسپانیا متشکل از سه وزیر به ایران را شاهد بودیم.
    فدایی فرد گفت: البته من به شرکت های اسپانیایی توصیه نمی کنم که صبر کنند تا بعد از ژانویه کار را شروع کنند به این خاطر که کشورها و رقبای دیگری وجود دارند که اکنون وارد ایران شده اند، در حال انجام مذاکرات هستند و پیش نویس قراردادهای خود را امضا کرده ا ند هرچند که امضا و اجرای این قرارداد را برای بعد از اجرای توافق امضا شده گذاشته ا ند.
    سفیر ایران اطمینان داد: شرکت های اسپانیایی، از وجهه خوبی در ایران برخوردارند و می توانیم از این فرصت برای عقد قراردادها در زمینه های مختلف استفاده بکنیم.
    وی در توضیحی از امتیازات کشورمان برای شرکت های اسپانیایی تصریح کرد :ایران دارای یک موقعیت بسیار خوب ژئواستراتژیکی در منطقه خاورمیانه ، 80 میلیون نفر جمعیت ، 15 همسایه آبی و خاکی و 400 میلیون نفر در اطراف خود است که علاوه بر بازار 80 میلیونی خود ، می تواند 400 میلیون نفر اطراف را نیز پوشش دهد.
    وی ادامه داد : 50 درصد از جمعیت ایران زیر 30 سال سن دارند. ما الان 20 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم و چهار میلیون و 500 هزار نفر نیز در حال تحصیل در دانشگاه هستند .
    سفیر کشورمان دراسپانیا تصریح کرد: نیروی کار و انرژی بسیار ارزان، اولین کشور در جهان از نظر منابع گاز و سومین کشور از نظر منابع نفتی ، بزرگترین صادر کننده سیمان و بزرگترین تولید کننده زعفران با 95 درصد زعفران تولید شده در جهان، امنیت منطقه ای، ریسک بسیار پایین سرمایه گذاری، قوانین بسیار مناسب در حمایت از سرمایه گذاران خارجی و تضمین دولت برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری هستند، از امتیازات منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران است.
    وی در توضیح پروژه ها و زمینه های سرمایه گذاری گفت: ما در حال حاضر ، پروژه های زیادی را برای اجرا در 5 تا 10 سال آینده با ارزش 360 میلیارد یورو در بخش های مختلف تعریف کرده ایم.
    فدایی فرد افزود: نیمی از این مبلغ مربوط به پروژه های نفتی است که 50 پروژه مختلف در اکتشاف در صنایع نفت و گاز در نظر گرفته شده است. در زمینه حمل و نقل، 121 طرح برای زیرساخت ها شامل احداث قطار سریع السیر تهران به مشهد، تهران به اصفهان و ساخت ریل برای قطار (که ما در سال 400 تا 500 کیلومتر ریل در کشور نیاز داریم) ، به ارزش 25 میلیارد یورو تعریف شده است.
    سفیر کشورمان همچنین توسعه فرودگاه بین المللی تهران ، ساخت 6 فرودگاه بین المللی جدید ، توسعه مترو در شهرهای بزرگ نظیر مشهد ، اصفهان ، شیراز و تبریز را دیگر پروژه های درنظر گرفته شده خواند و افزود، ایران در بخش گردشگری با کمبود هتل مواجه است و به همین دلیل ، کشورمان به احداث 300 هتل چهار و پنج ستاره در 5 سال آینده نیاز دارد.
    وی گفت :توسعه انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی ، صنعت اتومبیل سازی، قطعه سازی ، طراحی بدنه اتومبیل نیز از جمله پروژه های دیگری است که تعریف شده و من مطمئن هستم شرکت های اسپانیایی در تمام زمینه ها می توانند فرصت بسیار خوبی داشته باشند .
    «خوسه لوییس اچانیز کوباس» معاون دبیرکل سیاست تجاری با کشورهای منطقه مدیترانه، آفریقا و خاورمیانه وزارت اقتصاد اسپانیا نیز گفت: منابع طبیعی و انسانی و وسعت بازار داخلی ایران که دو برابر اسپانیا است ، ایران را به یک بازار بسیار جذابی تبدیل کرده که اهمیت ندادن به آن غیر ممکن است به ویژه کشوری است که از نظر نهادی بسیار مستحکم و ساختاری می باشد و چشم انداز رشد بسیار خوبی دارد .
    وی افزود: امضای توافق هسته ای باعث چشم انداز عادی شدن روابط شده است و انتظار می رود که حجم تجاری و کسب و کار افزایش چشم گیری داشته باشد .
    معاون دبیرکل سیاست تجاری با کشورهای منطقه مدیترانه، آفریقا و خاورمیانه وزارت اقتصاد اسپانیا خاطرنشان ساخت: ما به عنوان وزارت اقتصاد ، در انتظار لغو تحریم ها هستیم تا بتوانم حمایت خود از سرمایه گذاری های شرکت های اسپانیا در ایران را آغاز کنیم.
    «رضا پناهی راد» رئیس انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران نیز در معرفی انجمن و اهداف آن تصریح کرد :«ایبرایران» ، سازمانی است که با اراده نزدیک کردن اسپانیا و ایران در صحنه کسب و کار و سرمایه گذاری ایجاد شده است و در چارچوب روابط دوجانبه بین اسپانیا و ایران به تبلیغ و ترویج روابط تجاری می پردازد .
    وی افزود :در این رابطه ، این سازمان به بین المللی ساختن شرکت ها ، مشاوره تجاری ، توسعه کسب و کار ، مطالعه بازار ، فرصت های تجاری ، نت وورکینگ ، استراتژی های بازار و اعزام هیأت های تجاری می پردازد .
    پناهی راد گفت: اهداف ایبرایران، برقراری و ترویج روابط در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری بین اسپانیا و ایران ، ترویج پروژه های تجاری متمرکز شده بر روی بخش های نفت، پتروشیمی و گاز ، انرژی های تجدید پذیر ،صنایع خودرو سازی و حمل و نقل ، صنایع کشاورزی ، گردشگری ، ساخت و ساز و زیرساخت ها ، فناوری و نو آوری افزون بر ترویج و تشویق هماهنگی فعالیت های کاری بین اسپانیا و ایران می باشد.
    «کارمن به دویا» هماهنگ کننده امور مالی خانه آسیا نیز دراین مراسم گفت: خانه آسیا یک کنسرسیوم متشکل از وزارت خارجه اسپانیا، دولت ایالت کاتالونیا ، شهرداری بارسلونا و شهرداری مادرید است که به دنبال حضور اسپانیا در منطقه آسیا می باشد .
    وی خاطرنشان ساخت :ما تابحال در مورد ایران ، به ترویج و تبلیغ مسائل فرهنگی نظیر سینما ، کنفرانس در مرد مسائل سیاسی و اجتماعی ایران ، کنسرت های موسیقی آموزش زبان فارسی و ادبیات فارسی می پرداختیم و از اکنون ، با توجه به رویداد هایی که اخیرا رخ داده ، علاقمندیم که به ترویج روابط اقتصادی بین دو کشور اسپانیا و ایران بپردازیم و از فرصت هایی که وجود دارد اطلاع رسانی کنیم.
    «فرانسیسکو فرناندز ماروتو» عضو یک شرکت مشاورتی بین المللی در بحث خود در مورد 'نگاهی به سیستم قانونی ایران' به تشریح و توضیح سیستم قضایی ایران پرداخت و این سیستم را بسیار شبیه با سیستم قضایی اروپایی دانست و اشاره نمود که امنیت قضایی در ایران وجود دارد و شرکت های اسپانیایی می توانند این تضمین و اطمینان را داشته باشند که در ایران می توانند بدون مشکلی سرمایه گذاری کنند و قوانین مختلف تجاری که در ایران موجود است از آنها حمایت می کند .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها