عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه:

انتظار بازگشایی یکباره نمادهای متوقف بورسی را نداریم

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر تعدادی از نمادهای معاملاتیِ متوقف، در کمتر از ۹۰ دقیقه بازگشایی شدند و برخی تا ۷۲ ساغت هم متوقف ماندند، گفت: دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادهای بورسی دستاورد خوبی است اما نقاط ضعفی هم دارد.

انتظار بازگشایی یکباره نمادهای متوقف بورسی را نداریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, فردین آقابزرگی در پاسخ به این‌که اجرایی شدن دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها را طی چند هفته اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: این دستورالعمل همان آیین‌نامه مصوب معاملات است که در آیین‌نامه قبلی داشتیم و در حال حاضر نیز داریم و در کل چیز جدیدی نیست.

    وی در پاسخ به این‌که قرار بود نمادهای متوقف و کمتر از 90 دقیقه بازگشایی شوند آیا چنین اتفاقی افتاد؟ اظهار کرد: شرکت‌هایی بوده‌اند که با ارائه‌ی اطلاعات جدید نزدیک به 72 ساعت نمادشان متوقف ماند و از طرفی شرکت‌هایی بودند که کمتر از 90 دقیقه بازگشایی شده‌اند، اما من این موارد را به منزله تخطی از دستورالعمل جدید نمی‌بینم، شاید این به علت تکثر فعالان بازار متمرکز روی یک سهم باشد که به بازبینی و دقت بیشتری نیاز دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت جدید بورس واقع‌بینانه نگاه کردن به فرآیند انجام معاملات است که در گرو توقف نمادهای معاملاتی بود و از دیدگاه من گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است هرچند که نواقصی هم در اجرای این دستورالعمل وجود داشته است.

    آقابزرگی افزود: مثلا دیده شده نمادی به دلیل این‌که پنج روز متوالی افزایش قیمت داشته متوقف شده است و از طرفی اجرای دستورالعمل به صورت یک وحدت رویه و یکسان مشاهده نمی‌شود. البته طبیعی است که انتظار نداشتیم به یکباره ظرف مدت یک ماه تمام نمادها بازگشایی شود. من در کل اجرای این دستورالعمل را مطلوب می دانم.

    چندی است که سازمان بورس و اوراق بهادار برای توقف و بازگشایی نمادها، دستورالعمل جدیدی تصویب کرده است. طبق گفته مسئولان سازمان بورس بر اساس این دستورالعمل نمادهایی که متوقف می شوند ظرف مدت کمتر از 90 دقیقه بازگشایی خواهند شد. آن طور که اعلام شده حتی اگر شرکتی بورسی در ارائه اطلاعات ابهاماتی داشته باشد نماد معاملاتی اش بازگشایی و این موضوع اطلاع رسانی می شود تا معامله گران با علم به این موضوع اقدام به خرید و فروش سهم آن شرکت کنند. البته نمادهایی که از قبل متوقف بوده اند باید طبق دستورالعمل قبلی گزارش گری مالی داشته باشند تا نمادشان بازگشایی شود.

    برچسب ها