عصر خودرو

بیانیه پایانی نشست اَپک با تاکید بر تحقق اهداف اقتصادی امضا شد

سران اپک توافقات اقتصادی به رهبری چین یا آمریکا را رد کردند

عصر بازار- رهبران ۲۱ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام موسوم به 'اَپک' که با هدف نشستی برای 'شکوفایی اقتصاد جهانی و منطقه ای از طریق رشد اقتصاد برابر' در مانیل پایتخت فیلیپین گردهم آمده بودند، در بیانیه پایانی بر ضرورت های اقتصادی تاکید کردند.

سران اپک توافقات اقتصادی به رهبری چین یا آمریکا را رد کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، فیلیپین نیز که میزبانی این نشست را بر عهده داشت شعار 'ساخت اقتصاد جامع، ساخت جهانی بهتر، یک چشم انداز برای جامعه آسیا و اقیانوس آرام' را برگزید تا از این طریق بخشی از بیانیه این نشست را به اهداف خود تخصیص دهد.
    در بیاینه پایانی این نشست که ساعات پایانی روز گذشته منتشر شد، رهبران اَپک حملات تروریستی پاریس و بیروت و همچنین سرنگونی هوایپمای مسافربری روسیه بر فراز آسمان مصر را محکوم کردند.
    آنها همچنین وعده دادند، اجازه نخواهند داد این حوادث باعث توقف تلاش های اَپک در منطقه شود.
    رهبران اَپک همچنین با تایید اولویت های فیلیپین، متعهد به توسعه اقتصادی به ویژه در ارتباط با بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی، ساخت جوامع پایدار و مقاوم، سرمایه گذاری در بخش توسعه نیروی انسانی، افزایش چشم انداز یکپارچه سازی اقتصادی منطقه و تقویت همکاری ها شدند.
    در بیانیه پایانی این نشست که در تارنمای اپک قرار گرفت، همچنین بر حمایت از مذاکرات تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پاریس تاکید و اعلام شد که منطقه اَپک باید به دنبال توافق تجاری آزاد منطقه ای باشد که در آن تقسیم بندی 'با رهبری آمریکا' و یا 'با رهبری چین' وجود نداشته باشد.
    در این بیانیه آمده است: رشد اقتصاد جهانی، نابرابر و کمتر از حد پیش بینی است. خطرات و ناپایداری ها از جمله رشد نابرابر تقاضا، نوسانات بازار مالی و مشکلات ساختاری در مورد رشد واقعی و ظرفیت های رشد در اقتصاد جهانی وجود دارند.
    سران اَپک تاکید کردند، تضعیف رشد تقاضای خارجی به افزایش تقاضای محلی بیش از پیش اهمیت بخشیده است. تغییرات ساختاری و رقابت پذیری سریع اقتصادهای منطقه، توسعه موتورهای رشد جدید از قبیل اصلاح ساختاری افزایش تولید، خدمات و تجارت، آزادسازی و تسهیل سرمایه گذاری و همچنین سرمایه گذاری های زیرساختی را ضرورت بخشیده است.
    در بیانیه پایانی نشست سران 21 عضو اپک در مانیل آمده است: برغم رشد اقتصادی غیرقابل انتظار که میلیون ها نفر از مردم را در فقر نگهداشته است، تدوام این شرایط واقعیتی است که در منطقه ادامه دارد. ما خواستار تلاش های موثر برای کاهش اثرات این روند هستیم.
    در این بیانیه همچنین بر اهمیت مشارکت بخش های مختلف جامعه از قبیل زنان، جوانان، معلولین، گروه های با درآمد پایین، نژادهای مختلف و بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی برای کسب رشد جامع تاکید شده است.
    سران اَپک همچنین انجام روابط تجاری خود براساس قوانین سازمان تجارت جهانی را مورد تاکید قرار دادند و خود را متعهد به تقویت نظام تجارت چندجانبه جامع و فراگیر، باز، عاری از تبعیض و شفاف دانستند.
    سران 21 کشور عضو اَپک همچنین خود را متعهد به تحقق چشم انداز 'تجارت آزاد منطقه آسیا و اقیانوس آرام' (اف.تی.ای.ای.پی) تا سال 2020 دانستند.
    در مجموع، اعضای این سازمان اقتصادی چشم اندازها، تعهدات و برنامه های خود را در 10 مجموعه و 53 زیر مجموعه مورد تایید قرار دادند.
    ساخت اقتصادی های جامع و فراگیر، تقویت بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی و فراهم کردن شرایط حضور آنها در بازارهای جهانی و منطقه ای، ساخت جوامع پایدار و مقاوم، سرمایه گذاری در بخش توسعه نیروی انسانی، افزایش چشم انداز یکپارچه سازی اقتصاد منطقه ای و تقویت همکاری ها 10 مجموعه اصلی مورد تایید سران اَپک بود که در جزئیات تحقق هر یک از موارد بخش های مختلف مورد تایید این سران قرار گرفت.
    سران 21 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام موسوم به 'اپک' از روز چهارشنبه در مانیل پایتخت فیلیپین گردهم آمدند تا راهکارهای آینده ای بهتر و وحدت بیشتر اعضا را بررسی کنند.
    21 عضو اپک در مجموع سه میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، این کشورها 60 درصد تولید ناخالص داخلی و نیمی از تجارت جهانی را در اختیار دارند.
    ایده تشکیل این نهاد اقتصادی را 'بای هاوک' نخست وزیر وقت استرالیا، در سال 1989 میلادی، در سئول پایتخت کره جنوبی مطرح کرد و اواخر همان سال مقام های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در شهر 'کانبرا' در استرالیا دیدار کردند و سنگ بنای اپک گذاشتند.
    از آن زمان تاکنون این سازمان به مهمترین سازمان اقتصادی منطقه تبدیل شده و با 21 عضو ، منطقه وسیعی از جهان شامل آمریکای شمالی و جنوبی، شرق آسیا و اقیانوس آرام را تحت پوشش قرار می دهد.
    استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، پاپوآ گینه نو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، چین تایپه، تایلند، آمریکا و ویتنام 21 عضو اپک هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها