عصر خودرو

شرایط پیش فروش سکه جذاب شد

عصر بازار- به دنبال نوسان بازار ارز و ارائه بسته سیاستی بانک مرکزی به منظور کنترل بازار، شرایط ویژه‌ای برای پیش فروش سکه تعیین شده است. براین اساس قیمت قطعی شده و خریدار می تواند از سود و بازده بالاتری در قیاس با شرایط قبلی برخوردار شود.

شرایط پیش فروش سکه جذاب شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بعد از این‌که نوسان بازار ارز طی هفته‌های اخیر شدت گرفت و قیمت‌ها روند صعودی طی کرد، بانک مرکزی یکی از راهکارهای خود برای جذب نقدینگی در بازار را پیش فروش سکه انتخاب کرد؛ به طوری که از حدود 10 روز پیش از کانال بانک ملی پیش فروش را آغاز کرد ولی شرایط به گونه‌ای بود که آمارها نشان از استقبال چندانی نداشت، چرا که قیمت‌ها قطعی نبود و نمی‌توانست بازده مناسبی برای خریدار داشته باشد.

    اما به تازگی  بانک مرکزی بسته جدیدی با سه سیاست به منظور کنترل بازار ارز در دستور کار قرار داده که از روز شنبه 28 بهمن‌ماه اجرایی می‌شود. یکی از سیاست‌های تعیین شده پیش فروش سکه تحت شرایطی خاص است که متفاوت از روال پیش فروش قبلی انجام می‌شود.
    در شرایط جدید متقاضیان می‌توانند سکه را براساس قیمت قطعی پیش خرید کنند؛ به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان برای سررسید شش ماهه و همچنین یک میلیون و 300 هزار تومان برای سررسید یک ساله خواهد بود. در این حالت در زمان سررسید هرچه اختلاف بین قیمت بازار و نرخ‌های کنونی  باشد، سود خریدار است. اکنون با توجه به اینکه قیمت سکه بالای یک میلیون و ٦۰۰ هزار تومان است خریدار از هم اکنون حداقل ٣۰۰ هزار تومان سود می‌برد و این در حالی است که پیش بینی ها نشان از رشد قیمت سکه تا سال آینده بیش از نرخ های موجود دارد؛ بنابراین سودی بالاتر از آنچه که در شرایط قبلی برای پیش فروش تعیین شده بود می تواند  نصیب خریدار شود.
    در پیش فروش قبلی که حدود دو هفته پیش در بانک ملی شروع شده قیمت‌ها قطعی نبود؛ یعنی خریدار در زمان ثبت نام یک میلیون تومان پرداخت می‌کند و در سررسید شش ماهه و یک ساله سکه را تحویل می‌گیرد؛ به طوری‌که در شش ماهه، چهار درصد و یک ساله، 9 درصد تخفیف براساس قیمت تحویل به خریدار تعلق می‌گیرد و خربدار باید اختلاف قیمت سکه از یک میلیون تومانی که در زمان ثبت نام پرداخت کرده را به بانک بپردازد و تسویه بر اساس نرخ روز انجام شود.
    شرایط جدید پیش فروش سکه که با قیمت‌های قطعی  و در بسته سیاست ارزی تعیین شده به طور همزمان با پیش فروش قبلی که قیمت قطعی نداشت از فردا در بانک ملی آغاز می‌شود و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
    همزمان با دو حالت پیش فروش، حراج سکه هم که از دو ماه پیش در بانک کارگشایی شروع شده بود همچنان ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها