عصر خودرو

محصولات شیمیایی صدرنشین صنایع فرابورسی

عصر بازار- بازار فرابورس ایران در حالی هفته معاملاتی گذشته را پشت سر گذاشت که شاهد نقل و انتقال یک‌هزار و ۳۱۶ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال بود، این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته پیشین با افت همراه شد اما نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

محصولات شیمیایی صدرنشین صنایع فرابورسی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته منتهی به 27 بهمن‌ماه شاخص کل فرابورس نیز با 0.4 درصد رشد در نزدیکی پله 1108 واحدی قرار گرفت تا با 2.2 درصد رشد از ابتدای ماه جاری، بازدهی خود از ابتدای امسال را 26.5 درصد برساند. در همین حال ارزش بازار فرابورس در حالی 0.4 درصد در آخرین روز معاملاتی هفته قبل افت کرد که از ابتدای بهمن‌ماه نزدیک به 7 درصد رشد را به ثبت رسانده و 28 درصد از ابتدای سال 96 تاکنون افزایش یافته است.

    نگاهی به عملکرد بازارهای فرابورسی نیز حاکی از آن است حجم معاملات تنها در بازار دوم آ‌نهم به میزان 36 درصد و ارزش معاملات تنها در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در حدود 300 درصد رشد کرده است. سایر بازارها در هفته‌ای که سپری شد با افت نسبی حجم یا ارزش معاملات روبه‌رو شدند.

    هفته گذشته همچنین ارزش خرد معاملات بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم یک‌هزار و 970 میلیارد ریال رسید. گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 324 میلیارد ریال 16 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در صدر صنایع فرابورسی ایستاد. گروه‌های فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و انبوه‌سازی به ترتیب در جایگاه دوم تا چهارم گروه‌های فرابورسی که با بیشترین درصد از ارزش کل معاملات روبه‌روشدند، قرار گرفتند. این گروه‌ها به ترتیب سهم 14، 10 و 9 درصدی را به ثبت رساندند.

    رخدادهای پیش رو

    در حالی که هفته گذشته بازارهای فرابورس ایران به روند معمول معاملات خود ادامه دادند و شاهد رخداد خاصی در جریان بازار نبودیم اما در هفته پیش رو دو عرضه اسناد خزانه اسلامی مربوط به بودجه سال 96 در نمادهای «اخزا608» و «اخزا609» در بازار ابزارهای نوین مالی روزهای شنبه و یکشنبه در تاریخ 28 و 29 بهمن‌ماه انجام می‌شوند.

    کل اوراق «اخزا608» به تعداد 16 میلیون ورقه با تاریخ انتشار 11 آبان‌ماه جاری و تاریخ سررسید 11 تیرماه 98 است. همچنین تعداد کل اوراق «اخزا609»، 8 میلیون ورقه بوده و تاریخ انتشار و سرسید آن همانند «اخزا608» است. 

    همچنین بر اساس اطلاعیه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد نهم اسفندماه در تابلو ب بازار پایه شاهد عرضه بلوک مدیریتی غیرکنترلی شرکت سرمایه‌گاری کوه نور خواهیم بود. بر اساس این اطلاعیه شرکت آتیه پگاه تعداد 31 میلیون و 600 هزار و 595 سهم معادل 31.5 درصد از سهام این شرکت را به طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران به فروش می‌رساند. قیمت پایه هر سهم 3 هزار و 101 ریال تعیین شده حدود 3 درصد از قیمت پایه کل این عرضه است.

    از سوی دیگر 12 اسفندماه نیز در بازار دوم فرابورس 68.52 درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سلیم با قیمت پایه هر سهم 3 هزار ریال به فروش می‌رسد.

    برچسب ها