عصر خودرو

۸۰ درصد صادرات غیرنفتی از طریق شرکت های واسطه انجام می شود

عصر بازار- معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برخی مشکلات بانکی و مبادله ارز در امر صادرات که نشات گرفته از تحریم هاست، گفت: ۸۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور به دلیل شرایط بین المللی از طریق شرکت های واسطه خارجی انجام می شود.

۸۰ درصد صادرات غیرنفتی از طریق شرکت های واسطه انجام می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مجتبی خسروتاج شامگاه پنجشنبه در چهل و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه و فعالان اقتصادی آذربایجان غربی اظهار کرد: محدودیت ها در استفاده از ظرفیت های بانک ها و همکاری با شرکت های واسطه به مشکلاتی دامن می زند که در تلاش برای کاهش آنها هستیم.
    به گفته وی توسعه صادرات غیرنفتی از جهات گوناگون سیاسی- اقتصادی و به ویژه جهت رهایی از حالت آسیب‌پذیر تک تولیدی و جلوگیری از خام فروشی و حضور فعال در بازارهای بین‌المللی دارای اهمیت است.
    وی افزود: خوشبختانه در فضای مساعدی که در دولت یازدهم پس از برجام ایجاد شد، امکان حضور مناسب تری در بازارهای جهانی برای صادرکنندگان فراهم شده است.
    رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در ارتباط با گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی کشور با ترکیه، گفت: گمرک بازرگان ویترینی از جمهوری اسلامی ایران است و مشکلات مربوط به آن در اولویت برطرف می شود.
    فرود عسگری افزود: گمرک بازرگان پیش از این دچار مشکلاتی از قبیل قطعی اتصال به سامانه گمرکی بود که این امر در سایه بهره مندی از تکنولوژی فیبرنوری و ماهواره ای به حداقل رسیده است.
    وی با تاکید بر ضرورت تقویت گمرک بازرگان، اظهار کرد: مشکلات فیزیکی مربوط به این گمرک نیز در سریع ترین زمان ممکن برطرف می شود.
    وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی از اسناد خزانه اسلامی می توانند به عنوان ضمانت نامه بانکی استفاده کنند، افزود: طرح جدید ارزش گذاری کالاهای وارداتی نیز بسیاری از مشکلات تجاری را بر طرف می کند و در حال بررسی های تخصصی است.
    وی همچنین در رابطه با مشکلات کارشناسی مجازی گمرکات بیان کرد: مشکلات در این رابطه بررسی شده است و خط ویژه خروج کالاهای صادراتی برای تسهیل امور به زودی ایجاد می شود.
    وی با اعلام اینکه هزینه بالای انبارهای مرزی جهت نگهداری از کالاها به گمرکات مربوط نمی شود، اظهار کرد: طبق قانون می توان موضوع را به وزیر مربوطه ارجاع داد که به طور حتم نتیجه بخش خواهد بود.
    استاندار آذربایجان غربی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید مصمم به رفع مشکلات فعالان اقتصادی است، گفت: موانع تجارت با کشور ترکیه توسط کارگروه های تخصصی بررسی و نتیجه آن گزارش می شود.
    وی عامل اصلی وضعیت فعلی اقتصاد کشور را سیاست های نادرست دولت نهم و دهم دانست و اظهار کرد: نباید انتظار داشت که ویرانه های اقتصادی بجامانده از گذشته یک شبه رفع شود ولی نوید روزهای امیدبخش در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد را به مردم می دهیم.
    رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز با بیان اینکه رفع شدن مشکلات اقتصادی در گرو همدلی مدیران داخلی با فعالان اقتصادی است، گفت: ‌دولت دوازدهم توجه ویژه ای نسبت به رفع مشکلات اقتصادی واحدها و فعالان اقتصادی دارد.
    محمد پورسلطانی با انتقاد از سیاست بانک های داخلی در حمایت از تاجران در راستای تبادلات ارزی، اظهار کرد: انتقال درآمد حاصل از صادرات هزینه بالایی دارد و بانک های داخلی همانند صرافی ها با تاجران ایرانی برخورد می کنند‌.
    وی با بیان اینکه ترکیه خرید خود از ایران را با ریال انجام می دهد، افزود: این درحالی است که باید این خریدها توسط ارزهای بین المللی انجام شود.
    وی همچنین با انتقاد از تعرفه های صادراتی، افزود: طرف ترک از این تعرفه ها نهایت بهره برداری را کرده است و اقدام به واردات مواد خام با تعرفه های پایین می کند.
    پورسلطانی با اشاره به سیاست های اقتصادی جدید ترکیه که منجر به توقف صادرات چمدانی ایران شده است، گفت: این موضوع منجر به بیکاری بسیاری از مرزنشینان شده است.
    رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه اشکالات موجود در کارشناسی مجازی گمرکات را معضلی جدید برای تجارت دانست و گفت: در برخی مواقع کالاهای صادراتی بیش از 30 روز در انبارهای مرزی منتظر تائید گمرک می شود.
    فاطمه قنبرپور ادامه داد: راکد ماندن 30 روزه کالاهای صادراتی در انبارها در برخی مواقع سبب کاهش کیفیت محصولات می شود.
    وی با انتقاد از مشکلات موجود در محوطه گمرک بازرگان، گفت: وضعیت روشنایی و محوطه این گمرک در شان جمهوری اسلامی نیست.
    وی همچنین از معاون وزیر خواست تا تدابیر جدی در تسهیل صادرات انجام شود و اظهار کرد: هزینه انبارهای مرزی نیز بسیار بالاست و هیچ خدماتی در این انبارها عرضه نمی شود.
     برنامه ششم توسعه صادرات غیرنفتی 120 میلیارد دلاری را پیش بینی کرده است حال اینکه در سال گذشته کالاهای غیرنفتی سهم نزدیک به 44 میلیارد دلاری را در صادرات داشتند؛ این فاصله را می توان با رشد صنایع کوچک و متوسط و ارائه بسته های حمایتی بدون قوانین مزاحم پر کرد.

    برچسب ها