عصر خودرو

ایران رتبه اول تولید برق خاورمیانه

عصر بازار- معاون هماهنگی شرکت توانیر گفت: ایران با ظرفیت تولید ۷۲ هزار مگاوات برق، رتبه اول خاورمیانه و رتبه ۱۴ جهان را دارد.

ایران رتبه اول تولید برق خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، پیشاهنگ در هجدهمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران که در ساختمان سپهر بانک صادرات مشهد برگزار شد، بیان کرد: مشهد مهد تولد برق ایران بوده است به طوریکه 115 سال پیش اولین چراغ در حرم مطهر رضوی روشن شد.

    وی با اشاره به اینکه امروزه دانشجویان رشته مهندسی برق باید در دوی ماراتون این صنعت حضور پیدا کنند و پرچم را به نسل َآینده بسپارند، گفت: گسترده‌ترین شبکه صنعتی کشور برق بوده و نیازمند همکاری گسترده بخش صنعت و دانشگاه است.

    پیشاهنگ نگاه ویژه‌ از طرف مهندسین برق برای نظارت، کنترل، هدایت و راهبری شبکه ضروری دانست و افزود: 84.5 درصد نیروگاه حرارتی، 14 درصد نیروگاه برق آبی و کمتر از دو درصد انرژی‌های تجدیدپذیر داریم که 14.5 درصد نیروگاه‌های برق آبی تنها چهار درصد از برق کشور را تولید کرده و 94.5 درصد باقیمانده از طریق نیروگاه حرارتی تامین می‌شود.

    وی در ادامه افزود: 88 هزار مگاوات در سال ظرفیت تولید تعمیر می‌شود که این تعمیرات نیازمند نیروی آموزش دیده‌ای است که از بستر دانشگاه بیرون می‌آید.

    معاون هماهنگی شرکت توانیر با اشاره به اینکه در تابستان گذشته روزانه 240 میلیون لیتر معادل سوخت مصرف شده است، گفت: در زمستان نیز 150 میلیون لیتر سوخت مصرف شد که این یعنی آلودگی محیط زیست، هدردادن سرمایه ملی و پرداخت هزینه بالای تولید برق که لازم است مهندسین با درایت و فکر خود بتوانند راهکاری برای پیشگیری از آن در نظر بگیرند.

    وی در خصوص پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال 1404 نیز عنوان کرد: نیروی برق موردنیاز کشور در آن سال 125 هزار مگاوات خواهد بود که 18 هزار مگاوات آن از طریق ظرفیت برق آبی و 10 درصد دیگر نیز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باید تامین شود.

    پیشاهنگ با بیان اینکه انرژی و فکر خلاقانه می‌تواند باعث کارآفرینی شود، خاطرنشان کرد: در ایران و به خصوص استان خراسان رضوی با توجه به گرما و شرایط وزش باد در مناطق سیستان و بلوچستان، خاف و... می‌توان به فکر استفاده از این نیروهای جدید افتاد.

    وی نیاز کشور به قطعات و ساخت‌ها را در سال 1500 میلیارد تومان دانست و گفت: با همت و همکاری صنعت و دانشگاه توانستیم در یک سال 960 قطعه را در داخل کشور بسازیم.

    وی با تاکید بر اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه باید تقویت شود، اظهار کرد: این امر باعث افزایش بازده در هر دو محیط با ایجاد کارآفرینی و افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها