عصر خودرو

ادامه واردات لاک‌پشتی برنج در فصل ممنوعیت

عصر بازار- در حالیکه واردات برنج از بهمن‌ماه مجددا آزاد شده بود، آمارهای ۱۰ ماهه امسال نشان می‌دهد که در دی‌ماه نیز واردات برنج افزوده شده است، حال آنکه به گفته معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی واردات این محصول استراتژیک تنها برای تنظیم بازار شب عید و سال آینده از بهمن‌ماه از سر گرفته شده بود.

ادامه واردات لاک‌پشتی برنج در فصل ممنوعیت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، واردات برنج در بهمن ماه آن هم برای تنظیم بازار شب عید و سال آینده از سرگرفته شده بود اما آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در دی‌ماه نیز برنج خارجی به کشور وارد شده است، چرا که براساس آخرین آمار منتشر شده در 10 ماهه نخست امسال یک میلیون و 56 هزار و 335 تن و 950 کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر 954 میلیون و 9 هزار و 161 دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی 64.81 درصد و از نظر ارزشی 85.75 درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

    البته بررسی آمارها و جداول واردات محصولات مختلف نشان می‌دهد که میزان واردات برنج در دی‌ماه هرچند به صورت جزئی و کم ادامه داشته است چرا که در 9 ماهه امسال یک میلیون و 43 هزار و 913 تن و 988 کیلوگرم برنج به کشور وارد شده بود که با این حساب سهم دی‌ماه در واردات برنج 12 هزار و 421 تن و 962 کیلوگرم بوده است.

    برنج عمدتا از کشورهای پاکستان، امارات، هند، تایلند و عراق به ایران وارد شده است که در این میان برنج هندی، پاکستانی و تایلندی بیشترین سهم را در بازار ایران دارند و تقریبا حدود 95 درصد سهم بازار برنج خارجی را در دست گرفته‌اند.

    این آمارها با اظهارات مسئولان تناقض دارد چرا که علی‌اکبر مهرفرد - معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی - پیش از این به ایسنا گفته بود که واردات برنج از ابتدای بهمن‌ماه با دستور وزارت جهاد کشاورزی آن هم تا پایان خردادماه سال آینده آزاد شده است.

    به گفته وی، گرچه در نیمه نخست امسال حدود یک میلیون تن برنج وارد شد و به همین دلیل چند ماهی واردات آن را متوقف کردیم اما ادامه واردات این محصول از ابتدای بهمن‌ماه، ربطی به امسال ندارد و با هدف تامین و تنظیم بازار شب عید و سال آینده صورت گرفته است چراکه چند مشکل دست به دست هم دادند تا همه کشورها مانند ایران زودتر دست به کار شوند، که کاهش و کمبود تولید برنج هندی و افزایش نرخ ارز از عوامل آن بوده است.

    با این وضعیت باید دید واردات برنج که در فصل ممنوعیت هم ادامه داشت در ماه‌های آزادی چه می‌کند و رکوردشکنی دوباره آن بازار آشفته برنج را آشفته‌تر می‌کند یا آنکه وزارت جهاد کشاورزی به‌گونه‌ای مدیریت می‌کند که تنها به اندازه نیاز، این محصول استراتژیک وارد شود.

    برچسب ها