عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز:

ایران آماده صادرات گاز به کشورهای همسایه است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: ایران آماده صادرات گاز به کشورهای همسایه و افزایش مقدار فروش به مشتریان کنونی است.

ایران آماده صادرات گاز به کشورهای همسایه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، حسن منتظر تربتی، درباره روند صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه گفت: صادرات گاز به بغداد از نقطه نفت‌شهر بی‌وقفه ادامه دارد و همانطور که پیش از این اعلام شده ایران آماده صادرات گاز به بصره است زیرا گاز تا مرز شلمچه رفته و تنها در انتظار ورود به خاک عراق است.

    وی افزود: شبکه انتقال گاز به بصره به‌زودی کامل می‌شود، سختی کار مانند احداث زیرگذر از بستر رودخانه از دلایل طولانی شدن مدت ساخت این شبکه به شمار می‌آید که در آینده‌ای نزدیک پایان می‌یابد.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، با تاکید بر این‌که زیرساخت‌های صادرات گاز به عراق آماده است، اظهار کرد: با بهره‌برداری کامل از خط ششم سراسری انتقال گاز، مقدار صادرات گاز به عراق از کریدور غرب کشور به ظرفیت کامل می‌رسد.

    آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به ارمنستان

    تربتی درباره صادرات گاز ایران به ارمنستان گفت: شبکه انتقال گاز در سراسر خاک ایران گسترده شده و ما آماده صادرات گاز به کشورهای همسایه هستیم، در شمال کشور نیز خطوط انتقال گاز، ظرفیت افزایش میزان صادرات به ارمنستان را دارند.

    وی تصریح کرد: صادرات گاز به ارمنستان مانند صادرات گاز به عراق بی وقفه ادامه دارد که در مقابل آن از ارمنستان برق دریافت می‌کنیم، اما افزایش مقدار صادرات گاز به این کشور، بستگی به کشش شبکه گاز ارمنستان دارد.

    برای تامین گاز شمال کشور نیازی به گاز وارداتی نداریم

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، درباره تامین گاز شمال و شمال‌شرق کشور توضیح داد: خوشبختانه امسال و پارسال دو اتفاق خوب در حوزه تامین گاز بخش‌های شمالی کشور رخ داد؛ نخست، احداث خط لوله رشت- سنگر بود که با استفاده از آن توانستیم پارسال قطعی گاز ترکمنستان را جبران کنیم و هیچ اتفاق بدی در شمال کشور رخ نداد، سپس احداث خط لوله دامغان-کیاسر-ساری-نکا بود که همه نیازهای شمال کشور را تامین می‌کند و اکنون دیگر از لحاظ تامین شبکه گازرسانی شمال کشور هیچ نیازی به ترکمنستان نداریم و روابطمان تنها در حد تجارت گاز است.

    زمینه صادرات گاز به پاکستان از سوی ایران آماده است

    تربتی، درباره آمادگی ایران برای صادرات گاز به پاکستان، گفت: زمینه صادرات گاز ایران به پاکستان ازسوی ایران فراهم شده است، خط هفتم سراسری انتقال گاز را تا منطقه شرق کشور امتداد داده‌ایم و اکنون نیز گازرسانی به مکران و چابهار انجام می‌شود و همچنان برای تامین نیازهای داخلی در حال تکمیل احداث شبکه شرق هستیم.

    وی افزود: زمانی که پاکستان آمادگی خود برای دریافت گاز ایران را اعلام کند تنها با یک خط لوله کوچک کار صادرات را آغاز می‌کنیم که نیاز به زمان و زیرساخت‌های سنگین ندارد و در  6 ماه این زمینه آماده می‌شود زیرا اکنون شرایط صادرات را بر مبنای نیازهای داخلی فراهم می‌کنیم.

    برچسب ها