عصر خودرو

مزایده فروش دلار در خیابان فردوسی

عصر بازار- قیمت ارز در روزهای اخیر با نوسان به مرز ۵ هزار تومان نیز رسیده و سیاست بانک مرکزی برای ارائه اسامی خریداران ارز به سازمان امور مالیاتی موجب نابسامانی بیشتر این بازار و رونق کار و کاسبی دلالان شده است.

مزایده فروش دلار در خیابان فردوسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در حالی که در چند روز اخیر شاهد افزایش دو چندان قیمت ارز تا نرخ 4903 تومان در بازار آزاد هستیم که در این میان رئیس سازمان امور مالیاتی از بانک مرکزی خواسته بود تا اسامی خریداران دلار با ارقام بالا را به این سازمان ارائه دهد تا در این راستا از افراد مالیات دریافت کند که این امر در روز اخیر از سوی بانک مرکزی انجام شد.

    این روند افزایش قیمتی در روز جاری نیز ادامه دارد تا جایی که گزارش میدانی میزان از بازار فردوسی حاکی از آن است که سیاست بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی مبنی بر کنترل بازار ارز عملکرد معکوس داشته و بجای سامان بخشیدن به این بازار کار صرافان کساد و کار دلالان این بازار مزایده ای شده است.

    در این میان  خادمی یکی از خریداران دلار که در مزایده این دلالان شرکت کرده بود در پاسخ به این سوال که چرا دلار را از صرافی ها نمی خرید، گفت: اولا از 10 صرافی یکی از آن ها دلار برای فروش دارند و بیشتر آن ها به جای صف فروش دارای صف خرید هستند تا دلار را با قیمت کمتری از دست مردم بخرند و با سود بیشتری به خود مردم بفروشند.

    وی ادامه داد: اقدام بانک مرکزی هم برای ارسال اسامی خریداران ارز باعث شده ما ارز خودمان هر چند با قیمت بیشتر از دلالان بخریم.

    به علاوه موسوی یکی دیگر از مردمی که در جمع مزایده این دلار فروشان حضور داشت در توضیح پیش بینی روند دلار گفت: شرایط بازار دلار اگر با همین روند نابسامان پیش رود قطعا رکورد قیمت دلار تا پایان سال به بالای 5 هزار تومان خواهد رسید.

    همچنین یکی از صرافی ها در خصوص شرایط کارشان پرسیدیم، گفت: اقدام حساب نشده بانک مرکزی برای ارائه اسامی خریداران ارز باعث شده تا افراد تنها برای فروش ارز به صرافی ها مراجعه کنند و ترجیح می دهند دلار را هر چند با قیمت بالاتر با حجم بالا از دلالان بخرند و در این شرایط این افراد سودخوبی از سیاست های اشتباه دولت به جیب می زنند.

    در این میان فخردینی یکی از تماشاگران شلوغی بازار ارز در خصوص روند فعلی این بازار گفت: افزایش این چنینی قیمت ارز در بلند مدت تاثیر منفی بر زندگی مردم و قیمت کالا و خدمات دارد و رفاه اقشار کم درآمد جامعه را بیشتر تهدید خواهد کرد.

    وی ادامه داد: مسئولین باید جلوی افزایش بی رویه قیمت ارز را در بازار بگیرند و مقصر اصلی شرایط فعلی دلالان بازار و افرادی هستند که با فروش ارزهای موجود در خانه توازن بازار را بر هم زده اند.

    گفتنی روند پیش روی بازار ارز و شرایط پیرامون، پیش بینی برای این بازار را سخت تر از گذشته کرده و این در حالی است که دولت برنامه های پیشین خود برای ساماندهی بازار ارز چون راه اندازی بورس ارز و بازار مشتقه را برای جلوگیری از نوسانات از یاد برده است.

    براین اساس حال باید منتظر ماند و دید با توجه به وعده مسئولین مبنی بر عدم نگرانی مردم از قیمت ارز و حباب بودن قیمت ها، آیا در آینده نه چندان دور شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود و یا این شیب تند قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها