عصر خودرو

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران از ۹.۶ میلیارد دلار عبور کرد

عصر بازار- مجتمع های پتروشیمی کشور تا پایان دی ماه امسال بیش از ۱۸ میلیون و ۵۸۸ هزارتن محصول به ارزش ۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار صادر کردند.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران از ۹.۶ میلیارد دلار عبور کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، میزان تولید مجتمع‌های پتروشیمی کشور از آغاز امسال تا پایان دی ماه نیز به بیش از 44 میلیون و 203 هزار تن رسیده بود.
    ایران در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی خاورمیانه، سهم 23.6 درصدی از کل ظرفیت تولید خاورمیانه را در اختیار دارد.
    شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز چهارشنبه اعلام کرد: در 10 ماهی که از ابتدای سال 96 می گذرد در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیش از 9 میلیون و 487 هزارتن محصول به ارزش 4 میلیارد و 815 میلیون دلار صادر و در منطقه ماهشهر نیز بیش از 5 میلیون تن محصول به ارزش 2 میلیارد و 767 میلیون دلار روانه بازارهای بین المللی شد.
    همچنین تا پایان دی ماه، در سایر مناطق کشور، بیش از 4 میلیون و چهارصد هزارتن محصول به ارزش 2 میلیارد و 107 میلیون دلار صادر شد.
    بالاترین میزان صادرات را از نظر وزنی پتروشیمی زاگرس با بیش از 2 میلیون و 493 هزار تن و پتروشیمی نوری از نظر ارزش با بیش از یک میلیارد دلار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان دی ماه امسال به خود اختصاص دادند.
    همچنین در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مجتمع پتروشیمی بندر امام با بیش از 1میلیون و 762 هزار تن صادرات توانست بیش از 880 میلیون دلار صادرات را رقم بزند.
    در سایر مناطق نیز پتروشیمی خارک 964 هزار تن محصول را به ارزش بیش از 337 میلیون و 421 هزار دلار روانه بازارهای خارجی کرد و رتبه نخست را درزمینه صادرات به خود اختصاص داد.
    مهمترین مقصد صادراتی محصولات پتروشیمی ایران مربوط به کشورهای آسیایی به ویژه شرق و جنوب آسیا است.
    همچنین پس از برجام نیز صادرات به کشورهای اروپایی نیز روندی افزایشی یافت.
    از سال 1392 تاکنون تعداد واحدهای پتروشیمی (بدون احتساب 2 مجتمع سرویس‌های جانبی متمرکز) از 43 به 53 واحد و ظرفیت نصب شده نیز از 59.8 میلیون تن به 64.9 میلیون تن رسیده است.
    مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی کشور نیز تولید محصولات خود را از 41.3 میلیون تن در سال 1392 به بیش از 44 میلیون تن در دی‌ماه امسال رسانده اند.
    پیش‌بینی می‌شود در سال انتهایی برنامه ششم توسعه، ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور به 172.1 میلیون تن، تولید انواع محصولات پتروشیمیایی به 152.8 میلیون تن و مقدار فروش کل 98.7 میلیون تن به ارزش 54 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمیایی برسد.

    برچسب ها