عصر خودرو

یک مقام مسئول بانکی اعلام کرد :

کمک از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری منابع صندوق مسکن یکم

عصر بازار- یک مقام مسئول بانکی اعلام کرد: نرخ سود تسهیلات برای خرید مسکن در بافت فرسوده، به ۶ درصد کاهش یافته است.

کمک از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری منابع صندوق مسکن یکم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، ابوالقاسم رحیمی انارکی در حاشیه اجلاس انبوه سازان مسکن، در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق مسکن یکم گفت: نرخ سود تسهیلات از این محل، برای خرید مسکن در بافت فرسوده به 6 درصد کاهش یافته است.

    رحیمی انارکی اظهار داشت: سیاست دوره جدید بانک عامل بخش مسکن در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه توجه به بافت فرسوده است یعنی علاوه بر فعالیت های تخصصی این بانک و اعطای تسهیلات به حساب های تعهدی، فعالیت در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده را نیز در دستور کار بانک قرار داده ایم.

    مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن تصریح کرد: از اوایل سال گذشته توسعه فعالیت های این بانک در حوزه بافت فرسوده را آغاز کردیم به همین منظور در شهریور ماه سال گذشته نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم را کاهش دادیم که در بافت فرسوده به 8  درصد و در سایر بافت های شهری به 9.5 درصد رساندیم.

    وی یادآور شد: در بخش اعطای تسهیلات از محل اوراق سپرده ممتاز نیز این تمایز را قائل شدیم و سود این تسهیلات را که در هم بافت های فرسوده و هم سایر بافت های شهری 17.5 درصد بود در بخش بافت فرسوده به 16 درصد کاهش دادیم. این کاهش سود براساس برآوردهایی بود که بانک در زمینه تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق به دست آورد.

    رحیمی انارکی تصریح کرد: همچنین قرار است زمان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده از محل اوراق سپرده ممتاز را از 12 سال به 15 سال افزایش دهیم.

    مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن در خصوص زمان اجرای این مجوز صادره از بانک مرکزی، اظهار داشت: هر زمان که بانک مرکزی در خصوص افزایش زمان بازپرداخت اقساط مجوز بدهد بلافاصله اعمال خواهیم کرد ولی کاهش نرخ سود به 16 درصد در حال حاضر اعمال و به کلیه شعب این بانک ابلاغ شده است و شعب مکلف به اجرای این بخشنامه هستند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتمال ورشکستگی صندوق پس انداز مسکن یکم  خاطرنشان کرد: صندوق هیچ گاه ورشکست نخواهد شد ولی ممکن است با کسری منابع مواجه شود که باید بین این دو تفکیک قائل شد.

    رحیمی انارکی تصریح کرد: هر زمان که کسری در منابع صندوق یکم برخورد کردیم بانک از سایر منابع برای جبران این کسری استفاده خواهد کرد. اگر سایر منابع نیز جبران کسری را نتوانست اعمال کند، از تسهیلات بین بانکی استفاده خواهیم کرد. در نهایت نیز اگر هیچ کدام از این منابع نتوانست این کسری را جبران کند می توان از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. هرچند که روش آخر خط قرمز بانک محسوب می شود.

    مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن  اضافه برداشت از منابع بانک مسکن را تورم زا عنوان و اظهار داشت: صندوق پس انداز مسکن یکم در حال حاضر با مازاد منابع روبرو است ولی هشدار دادیم که احتمال کسری منابع در این صندوق وجود دارد. چرا که ممکن است با رونق در بخش مسکن، افزایش قیمت نیز ایجاد شود و استقبال از صندوق پس انداز مسکن یکم افزایش یابد.

    رحیمی انارکی ادامه داد: در حال حاضر این صندوق بیش از پیش بینی ها در حال افتتاح حساب است و روزانه بیش از هزار فقره حساب در این صندوق افتتاح می شود. به گونه ای که در حال حاضر بیش از 370 هزار حساب صندوق یکم افتتاح شده است که این اتفاق از مدل اولیه پیش بینی شده بانک عامل بخش مسکن بسیار فراتر است.

    مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن یادآور شد: تسهیلات بین بانکی با نرخ 18 درصد جریان دارد و اگر این بانک بخواهد از این نوع تسهیلات استفاده کند، دیگر امکان پرداخت تسهیلات خرید مسکن با نرخ های 8 و 9.5 درصد فعلی وجود ندارد و مجبور به افزایش نرخ هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد حاضر است کمک های لازم را برای توسعه این صندوق به بانک عامل بخش مسکن ارائه دهد. ما نیز درخواست کردیم منابعی از محل صندوق توسعه ملی در اختیار این بانک قرار گیرد تا بتوانیم پیش بینی کسری منابع صندوق یکم را پوشش دهیم. آمادگی داریم اگر این منابع در اختیار بانک قرار گیرد بلافاصله نرخ 6 درصد را در خصوص تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم اعمال کنیم.

    رحیمی انارکی تصریح کرد: در حال حاضر علیرغم آنکه نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق یکم در بافت فرسوده 8 د رصد است اما میزان استقبال از این تسهیلات برای خرید مسکن در بافت های فرسوده بسیار کمتر از استقبال از این وام برای خرید در سایر بافت هاست و تاکنون تنها 10 درصد تسهیلات این صندوق به خرید مسکن در بافت فرسوده اختصاص یافته است.

    برچسب ها