عصر خودرو

افزایش نرخ تورم آمریکا چه تاثیری بر بازارهای مالی دارد؟

عصر بازار- بازارهای مالی آمریکا اخیرا گرفتار مسئله ای شده اند که نه اقتصاد و نه سرمایه گذاران در طی یک دهه اخیر با آن مواجه نبوده اند و آن نگرانی از افزایش قریب الوقوع نرخ تورم در آمریکاست.

افزایش نرخ تورم آمریکا چه تاثیری بر بازارهای مالی دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، نگرانی ها از افزایش نرخ تورم سبب شده تا شاخص اس اند پی 500 نسبت به بالاترین رقم های ثبت شده در 26 ژانویه، تا 10.2 درصد سقوط کند و میزان بازدهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا به بالاترین رقم 4 سال گذشته برسد.

    اما سوال این است که صرف نظر از افزایش قیمت کالاها و خدمات، تورم دقیقا به چه معناست و چرا افزایش آن چنین تاثیر قوی ای بر بازارها دارد؟

    نرخ تورم به چند شیوه و توسط نهادهای مختلف دولتی محاسبه می شود و تا زمانی که اقتصاد کشور به روند رو به رشد خود ادامه می دهد، یک موضوع مورد ملاحظه برای بازارها خواهد بود. آمارهای مربوط به نرخ تورم آمریکا در ماه ژانویه قرار است امروز منتشر شود.

    هرچند افزایش نرخ تورم موجب پایین امدن قدرت خرید مصرف کنندگان می شود، اما میزان مشخصی از تورم در واقع در واکنش به تقویت اقتصاد یک کشور اتفاق می افتاد و تاثیر ان بر قدرت خرید مصرف کنندگان می تواند از طریق افزایش دستمزدها جبران شود.

    دولت آمریکا چندین دسته آمار از نرخ تورم را به صورت ماهیانه و سه ماهه منتشر می کند. اصلی ترین آمارهای شاخص قیمت ها در آمریکا، شاخص قیمت مصرف کننده (سی پی آی) و هزینه های مصرف شخصی (پی سی ای) هستند.

    فدرال رزرو آمریکا یکی از وظایفش حفظ ثبات قیمت ها و تحقق اشتغال حداکثری است، شاخص هزینه های مصرفی شخصی را که از سوی وزارت بازرگانی آمریکا منتشر می شود ملاک عمل قرار می دهد.

    گزارش ماهیانه دولت آمریکا که روز دوم فوریه منتشر شد نشان داد که میزان دستمزدها در این کشور بیشترین رشد سالانه در طی 8 سال و نیم اخیر را پشت سر گذاشته و این نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در حال نزدیک شدن به نرخ اشتغال کامل است و بدین ترتیب نرخ تورم در آستانه افزایش قرار دارد.

    اگر اقتصاد آمریکا روند رو به رشد خود را ادامه دهد، نرخ تورم احتمالا افزایش بیشتریخ واهد یافت و به نرخ 2 درصدی هدف گذاری شده از سوی فدرال رزرو خواهد رسید. اما این نگرانی وجود دارد که قانون کاهش مالیات های ترامپ، که موجب کاهش مایات بر درآمد شرکت ها و اشخاص شده، موجب نزدیک شدن اقتصاد آمریکا به ظرفیت کامل خود شود و فدرال رزرو را ناگزیر سازد تا با سرعتی بیش از حد انتظار نرخ بهره را افزایش دهد.

    از سوی دیگر رشد مناسب اقتصادی، در کنار کسری بودجه دولت آمریکا و اقدام بانک های مرکزی جهان برای بالا بردن نرخ بهره موجب شده تا میزان بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا به شدت افزایش یابد و این سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار بورس شده است. ضمن اینکه بالا رفتن میزا بازدهی اوراق قرضه هزینه های استقراض را نیز برای شرکت های آمریکایی و خانوارها بالا برده که این می تواند موجب تضعیف رشد اقتصادی شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو