عصر خودرو

رکورد تولید و صادرات پتروشیمی ایران شکسته شد

عصر بازار- رکورد تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران در ۱۰ ماهه نخست امسال شکسته شد به طوری که در این مدت ۱۸.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش تقریبی ۹.۶ میلیارد دلار به بازار جهانی صادر شد.

رکورد تولید و صادرات پتروشیمی ایران شکسته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، پس از بهره برداری رسمی از چهار طرح جدید پتروشیمی در اواسط سال جاری توسط رئیس جمهوری و سپس راه اندازی و آغاز تولید تجاری از فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، در طول 10 ماهه نخست امسال رکورد تولید و صادرات پتروشیمی کشور شکسته شد.

    بر این اساس در 10 ماهه نخست امسال بیش از 44 میلیون و 200 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری در ایران تولید شده که از این میران بالغ بر 18 میلیون و 588 هزار تن محصول پتروشیمی به بازارهای جهانی صادر شده است.

    *افزایش درآمد صادرات پتروشیمی ایران پس از توافق وین

    علاوه بر این ارزش ارزی صادرات محصولات پتروشیمی ایران در 10 ماهه نخست امسال به 9 میلیارد و 690 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال درآمد ارزی کشور از محل صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری بالغ بر دو میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش را نشان می دهد.

    مهمترین دلایل افزایش درآمد ارزی صادرات پتروشیمی ایران بهره برداری از پنج طرح جدید پتروشیمیایی از یک طرف و افزایش قیمت نفت خام و به تبع آن بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای منطقه ای و جهانی بوده است.

    آمارها نشان می دهد که پس از افزایش قیمت جهانی نفت خام به بیش از 60 دلار بهای محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران هم در بازارهای جهانی 10 تا 15 درصد افزایش یافته که این موضوع منجر به افزایش درآمد ارزی ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی شده است.

    *رکورد فروش داخلی پتروشیمی شکسته شد

    از سوی دیگر در طول 10 ماهه نخست امسال میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی به میزان 14 میلیون و 301 هزار تن بوده نسبت که مدت مشابه پارسال حدود یک میلیون و 350 هزار تن افزایش یافته است.

    در مجموع در 306 روز نخست امسال ارزش محصولات عرضه شده در بازار داخلی حدود 30 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد می شود که نسبت به مدت مسابه پارسال حدود هشت هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

    بر اساس برنامه تعریف شده امسال قرار است تولید محصولات پتروشیمی در ایران با ثبت یک رکورد جدید به 56 تا 58 میلیون تن افزایش یابد و همسو با افزایش تولید، حجم صادرات محصولات پتروشیمیایی کشور امسال باید به 23 میلیون و 500 هزار تن و ارزش محصولات صادراتی به حدود 11 میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یابد.

    *شمارش معکوس راه اندازی 5 طرح جدید پتروشیمی

    در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به حدود 62 میلیون تن در سال رسیده و این درحالی است که ظرفیت فعال تولید پتروشیمی در عربستان سعودی حدود 75 میلیون تن در سال بوده و فاصله‌ای حدود 13 میلیون تنی بین ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران و عربستان وجود دارد.

    با این وجود با تکمیل مراحل ساخت، بهره برداری و آغاز تولید از پنج طرح جدید پتروشیمی تا چند هفته آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران با جهشی حدود 10 میلیون و 650 هزار تنی به حدود 72 میلیون و 500 هزار تن افزایش می یابد و عملا فاصله تولید محصولات پتروشیمی در ایران و عربستان از 13 به حدود 2.5 میلیون تن در سال کاهش می یابد.

    فاز اول پتروشیمی بوشهر، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی متانول کاوه و فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس پنج طرح جدید و آماده بهره برداری صنعت پتروشیمی هستند که با احتساب طرح پتروشیمی لردگان و چند طرح توسعه ای صنعت پتروشیمی در ماهشهر تا پایان سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به مرز 75 میلیون تن و نقطه سر به سر در مقایسه با تولید در صنایع پتروشیمی عربستان خواهد رسید.

    برچسب ها