عصر خودرو

پیشنهاد نظام تک مالیاتی موجب حذف فرارهای مالیاتی می شود

عصر بازار: در نظام تک مالیاتی برخی رفتارهای ناشفاف مثل چند دفتری و حساب سازی پایان یافته و اگر دولت سیستم مالیاتی را به طور کلی بر مالیات بر مصرف متمرکز کند علاوه بر پس انداز درآمد تولیدکننده، فرار مالیاتی غیر ممکن می شود.

پیشنهاد نظام تک مالیاتی موجب حذف فرارهای مالیاتی می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، برای بررسی مسائل بازار سرمایه و بورس در مقطع حساس کنونی، ارزیابی مشکلات فرا روی دولت در رشد بازار، اصلاح ساختارهای اقتصادی و پیش بینی اثرات توافقات احتمالی هسته ای بر بازار با حسین نصیری دکترای اقتصاد از دانشگاه بهشتی و مدیرعامل گروه مالی نورانوار و عضو هیات مدیره کارگزاری بورس آثل به گفتگو نشستیم.
     شما سهم بازار سرمایه و بورس را در اقتصاد کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
    بازار سرمایه و بورس به طور کلی آئینه ای از کل اقتصاد و در واقع دماسنج وضعیت اقتصادی است این دما سنج در همه اقتصادهای جهان خودش را با شرایط آن کشور تطبیق می دهد و شرحی از رونق یا رکود و نمایی از هویت اقتصادی است این امر در مورد بازار سرمایه ایران هم صادق است.
    بنابراین اگر بورس شرایط اقتصادی را به درستی منعکس نکند مثلا در شرایط رکود رونق بگیرد باید درصدد حل معضل بود در نهایت هدف نهایی بازار سرمایه هدایت سرمایه  به سمت تولید مولد است.
    دولت چگونه می تواند نقش خود را در رشد بازار سرمایه و بورس ایفا کند؟
    به نظر من بازار سرمایه نباید با نظر و دخالت دولت، تغییر کند و این اشتباه است که دولت مستقیم وارد بازار شود چون این اقدام با ذات بازار سرمایه در تضاد است همچنین سیاست های اقتصادی دولت بر کل بخش های واقعی و اسمی اقتصاد تاثیر می گذارد بنابراین دولت ها سعی در دخالت در بازارهای مالی نمی کنند چون حضور هرچه بیشتر آنها باعث فساد، رانت و دستکاری می شود.
    همچنین وقتی اقتصاد دچار رکود و تورمی است دیگر سیاست های مالی سمت تقاضا جواب نداده و باید از سیاست های سمت عرضه استفاده کرد و این یعنی باید تولید رونق گرفته و با افزایش آن مشکل رکود حل و با رشد سمت عرضه، کالا فراوان شده و قیمت ها پایین بیاید اما اینکه تصور کنیم وقتی شرایط اقتصاد خوب نیست می توانیم با دخالت دولت وضعیت را بهبود ببخشیم مثل این است که وقتی بیماری تب دارد بتوانیم با سرد کردن دماسنج تب فرد را پایین بیاوریم!.
    وظایف دولت در رشد بازار سرمایه و بورس چیست؟
    نخستین وظیفه دولت در رشد بازار اصلاح ساختار نهادهای مالیاتی و دومین وظیفه آن اصلاح ساختار اقتصاد کلان است همچنین نکته دیگر حجم معاملات است که اکثرا ملاک را شاخص های بورس می دانند و این اشتباه است، ملاک رونق بورس افرایش حجم معاملات است چون افزایش معاملات در رشد قیمت های سهام دیده می شود.
    البته دولت سعی کرده ابزارهای مالی جدیدی را ایجاد و از طریق توسعه آن جذب سرمایه گذار خارجی، بهبود ساختارهای معاملات (حجم مبنا، دامنه نوسان و حجم معاملات) را افزایش دهد همچنین افزایش توان معاملات و امکان خرید و فروش سهام در هر لحظه در بازارهای ثانویه(مساله نقدشوندگی سهام) برای بازیگران عرصه بازار مهمتر از مساله سودآوری است.
    بنابراین رونق بورس در گسترش حجم معاملات و افزایش سهام شناور شرکت ها و خارج شدن از وضعیت چند انحصاری و شبه دولتی است البته دولت می تواند مانند تمام دنیا با تغییر ساختار بازار سرمایه از سرمایه گذار محور به کارگزار محور باعث رونق و تخصصی شدن بازار شود.
    بنابراین دولت باید از طریق اصلاح ساختار اقتصادی به بورس کمک کند و اگر دولت با تزریق مستقیم نقدینگی یا آوردن بانکها، بورس را تکان دهد در کوتاه مدت رشد و رونق فقط روی کاغذ بوده و در بلند مدت آثار سوءی دارد و همین که دولت بازار پول کشور را که موازی(نه رقیب بازار سرمایه) را به سمت سرمایه گذاری کوتاه مدت و سرمایه درگردش سوق دهد خودش اصلاح ساختار است.
    مشکلات اقتصادی ایران را چگونه ارزیابی می کنید و مهمترین مشکلات موجود برای اصلاح ساختار اقتصادی چیست؟
    در حال حاضر بانک ها بجای ارائه خدمات بانکی تبدیل به بنگاه های سرمایه گذاری شده اند و این امر به دلیل جذابیت های درآمدی در این حوزه است پس ضرورت به اصلاح ساختار بانکی، مالیاتی و عوارض احساس می شود.
    همچنین اگر بسترهای اقتصادی اصلاح نشود تولید کنندگان رشد پیدا نکرده و به سمت دلالی و سپرده های مالی در بانک ها می روند در نتیجه بازار سرمایه رشد نکرده و از هدفش که هدایت وجوه سرگردان به تولید است باز می ماند و یکی دیگر از مشکلات اساسی اقتصاد ایران اندازه مقیاس آن است که اکثر بنگاه ها در ایران در مقیاس کوچک و محلی اند و نه از تکنولوژی پیشرفته و نه از کاهش هزینه مقیاس بهرمند اند به همین دلیل در شرایط انحصاری یا انحصار رقابتی تولید می کنند و سبب می شود که در صورت بروز رکود، تولید کننده برای جلوگیری از زیان پس از کاهش تولید به اخراج نیروی کار روی آورد و هرچه می تواند بر قیمت خود بیفزاید و رکود و تورم را زیاد کند.
    پس برای اصلاح و بهبود فضای کسب و کار، دولت باید اقدامات اقتصادی و نه سیاسی انجام دهد و موارد مهمی مانند مالیات ها، بیمه و بانک را مورد توجه قرار دهد البته در همین راستا سیاست هایی مثل اجرای قوانین سهولت فضای کسب و کار، تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی و اصلاح قانون کار را پیش گرفته همچنین یکی از قفل های بزرگ اقتصاد ایران مالیات است که کسی حاضر به تغییر نگرش و تغییر ساختار ثابت و کلاسیک آن نیست و هر زیان یا مشکلی معمولا با وضع مالیات حل می شود.
    مهمترین مشکلات قوانین مالیاتی چیست؟ وچه راهکاری برای آن پیشنهاد می کنید؟
    برای رسیدن به رشد اقتصادی 15 تا 20 درصدی ابتدا باید بسیاری از قوانین اقتصادی مانند تنوع مالیاتی اصلاح شود متاسفانه قانون مالیاتی بسیار  پیچیده و دست و پا گیر است و این باعث از بین رفتن انگیزه تولید، چند دفتری شدن حساب ها و فرارهای مالیاتی شده از همین رو بی عدالتی مالیاتی به دلیل تنوع، تکثر و تبصرهای زیاد سبب کم شدن سهم دولت از مالیات می شود.
    در همین راستا مالیات دهندگان هم ناراضی اند به طوری که تولید کننده چندین مالیات می دهد یکی همان مالیات رسمی حدود 25 درصد، دیگری بیمه حدود 30 درصد و عوارض شهرداری ها سر جمع شصت تا هفتاد درصد می شود.
    پیشنهاد من به دولت در مورد اصلاح نظام مالیاتی کشور، نظام تک مالیاتی است که تنها مالیات بر مصرف(ارزش افزوده) گرفته شود راه حل رهایی تولید کنندگان از این مشکل وضع یک سیستم تک مالیاتی و حذف سایر مالیاتها به طور کامل است طوری که درآمد شخص(حقیقی یا حقوقی، دولتی یا خصوصی) در انتها مصرف می شود مثلا با حذف مالیات بر درآمد، درآمدی که قبلا مالیات می داده یا مصرف می شود که مالیاتش را می دهد یا پس انداز می شود که آن نیز غیر مستقیم مالیات می دهد یعنی حتی با حذف مالیات بر درآمد، از همین مسیر مالیات بر مصرف، دولت به درامدش (مالیات)می رسد و رضایت تولید کننده بیشتر شده و حجم بالایی از بروکراسی ساختار مالیاتی که سربار دولت است حذف می شود علاوه بر این دولت با یکبار تصویب نرخ مالیات در مجلس هر شش ماه می تواند سیاست گذاری کند.
    وقتی نظام تک مالیاتی است تولیدکننده علاوه بر کاهش مالیات از برخورد با چندین ارگان، بروکراسی و هزینه مبادله معاف می گردد همچنین در این مدل برخی رفتارهای ناشفاف مثل چند دفتری و حساب سازی پایان یافته و اگر دولت سیستم مالیاتی را به طور کلی بر مالیات بر مصرف متمرکز کند علاوه بر پس انداز درآمد تولیدکننده، فرار مالیاتی غیر ممکن می شود.
    از همین رو بازنگری قانون کار و بیمه که در حال انجام است باید شتاب بیشتری به خود گرفته و حمایت بیشتری از بخش خصوصی شده تا رشد اقتصادی مورد نظر محقق شود البته در این میان یک سری عوامل هم مثل قانون کار یا بیمه در دست دولت نیست و وظیفه نهاد قانون گذار است.
    پیش بینی شما در مورد تاثیرات توافق احتمالی هسته ای در بازار سرمایه و بورس و ورود سرمایه گذاران خارجی چیست؟
    به نظر من توافق احتمالی در کوتاه مدت 15 تا 20 درصد در بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود اما این اثر زمانی شکل واقعی به خود می گیرد که اثر رفع تحریم ها روی بخش های واقعی تحت تحریم نمود پیدا کند و چرخه اقتصادی در بلند مدت در شرایط پایدار قرار بگیرد.
    بهبود روابط ما با دنیا احتمال رشد بخش واقعی بازار را خواهد داشت البته اقدامات سیاسی نمایشی و رونق ساختگی در انتها باعث زیان و بدبینی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه می شود بنابراین حذف تحریم ها در کوتاه مدت رونقی در بازار ایجاد می کند ولی شاهد جهش بلند مدت نخواهیم بود.
    از سوی دیگر وقتی که سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور ورود می کنند به علت عدم شناخت کافی به مطالعه قوانین موجود می پردازند به همین علت، قوانین داخلی باید مطابق با قوانین بین المللی باشد همچنین دیگر راهکار می تواند سرمایه گذاری ما در بازار سرمایه کشورهای دیگر باشد تا اعتماد سازی شکل بگیرد و ارتباط با نهاد های بین المللی انجام شود و در کوتاه مدت نمی توان انتظار ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور را داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو