عصر خودرو

ازدحام فروشندگان جدید در بازار گاز آسیا

عصر بازار- تقاضای سیری ناپذیر آسیا برای گاز طبیعی مایع، عرضه از نقاط دور از انتظار را جذب کرده است.

ازدحام فروشندگان جدید در بازار گاز آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا  ، چین، ژاپن و کره جنوبی پول بیشتری برای گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پرداخت می‌کنند. جذابیت بازار آسیا به حدی قوی بوده که شرکت استات اویل نروژ که معمولا عمده ال ان جی خود را به اروپا صادر می‌کند، محموله کم‌سابقه‌ای را به این منطقه صادر کرده است.

    آسیا عمده ال ان جی خود را از استرالیا از جمله پروژه عظیم گورگان در شمال غرب این کشور تامین می‌کند. مالزی، پاپوا گینه نو و اندونزی نیز صادرکنندگان بزرگی هستند.

    نفتکش "آرکتیک آئورورا" استات اویل که قرار است هفته جاری به کره جنوبی برسد، نشان می‌دهد چگونه این بازار ال ان جی، جهانی می‌شود و محموله‌های بیشتری از مسافت‌های دور از آتلانتیک تا منطقه اقیانوسیه را می‌پیمانند به خصوص که چین نیز به جای مصرف زغال سنگ به طور روزافزونی به مصرف ال ان جی روی آورده است.

    برای استات اویل این شانس وجود دارد که سود بیشتری از مجموع تولید گاز خود که تقریبا به ظرفیت کامل رسیده است، کسب کند.

    به گفته پدر بیورلند، مدیر گاز طبیعی استات اویل، آنچه در آسیا دیده می‌شود قیمت‌های قوی است، اما اگر ظرفیت صادرات نداشته باشیم، این موضوع کمکی نخواهد کرد.

    این تولیدکننده در گذشته محموله‌هایی را به مالزی، چین، هند و ژاپن ارسال کرده اما عمدتا به بازارهای اروپا و آمریکا صادرات دارد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، استات اویل علاوه بر تولید کارخانه خود که به حدود 40 محموله در سال می‌رسد، در بازار ال ان جی خرید و فروش می‌کند. این شرکت در دو سال گذشته حدود 9 محموله معامله کرده و قصد دارد محموله‌های بیشتری را خرید و فروش کند.

    نروژ دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی اروپا پس از روسیه است و سال گذشته به دلیل سیل جدید عرضه بالا به این منطقه خود را برای کاهش قیمت آماده کرده است، اما اکنون به دلیل افزایش تقاضا در آسیا، چنین احتمالی کاهش پیدا کرده است.

    برچسب ها