عصر خودرو

رشد ۲۳ درصدی صادرات از استان کردستان

عصر بازار- مدیرکل گمرک های کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۳۲ میلیون دلار کالا از گمرک های این استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۳ درصدی صادرات از استان کردستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بختیار رحمانی پور روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: وزن این میزان کالای صادراتی یک میلیون تن بود که در مقایسه با سال گذشته 9 درصد افزایش نشان می دهد.
    وی با بیان اینکه امسال 52 هزار تن کالا از طریق مرز باشماق مریوان وارد کشور شد، افزود: ارزش این میزان کالا 58 میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته 113 درصد رشد یافته است.
    رحمانی پور ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی از طریق این مرز، ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه صنایع بوده است.
    وی عمده واردات از مرز باشماق مریوان را ماشین آلات و مواد اولیه از کشورهای آلمان و ایتالیا اعلام کرد و یادآور شد: عمده صادرات از این مرز نیز سبزیجات و میوه، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات، ادوات کشاورزی و تراکتور به کردستان عراق و کشورهای افغانستان و روسیه بود.
    مدیرکل گمرک های کردستان با اشاره به اینکه روزانه بطور متوسط 2،5 میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر می شود، گفت: همچنین روزانه تشریفات گمرکی سه هزار تن کالای صادراتی در گمرک های استان انجام می شود.
    به گفته رحمانی پور، امسال 20 میلیون دلار کالا نیز از مرز سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شد.
    وی ارزش کالاهای ترانزیت خارجی مبدا و مقصد را از گمرک های کردستان در سال جاری چهار میلیون دلار اعلام کرد و افزود: 3،5 میلیون دلار آن مربوط به ترانزیت مقصد بوده است.
    مدیرکل گمرک های کردستان با بیان اینکه بیشترین درآمد گمرکی استان از طریق واردات به دست می آید، اضافه کرد: میزان درآمد گمرکی سال 96 کردستان 270 میلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته 150 درصد رشد داشته است.
    رحمانی پور به آمار تردد مسافران از مرز باشماق مریوان هم اشاره کرد و یادآور شد: امسال 500 هزار نفر از این مرز تردد داشته اند که میزان مسافران خروجی نسبت به سال 95، 12 درصد و مسافران ورودی نیز 10 درصد افزایش داشته است.
    وی با اشاره به اینکه امسال 80 فقره پرونده قاچاق از گمرک باشماق و سنندج به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تشکیل شده، افزود: عمده این کالاها، خشکبار، مشتقات نفتی و تعویض کالا بوده است.
    وی تاکید کرد: راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی، ایجاد سامانه اینترنتی برای ثبت مشخصات گوشی های تلفن همراه مسافران اتباع عراقی در داخل کشور، پیگیری برای نصب یک دستگاه ایکس ری جدید در مرز باشماق از جمله اقدامات گمرک کردستان در سال جاری است.
    رحمانی پور به طرح تجمیع و ساماندهی بازارچه های مرزی استان هم اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه هیات دولت قرار است این طرح انجام و پنج بازارچه فعال کنونی به سه بازارچه مرزی کاهش یابد.
    گمرک سازمان دولتی است که مسئول اجرای قوانین گمرکی، اخذ عوارض و حقوق ورودی و خروجی و همچنین مسئول اجرای قوانین و مقررات مربوط به صادرات، واردات، ترانزیت کالا و اجرای قوانین و مقررات مربوط به کالای همراه مسافر است. در واقع گمرک به عنوان یک نهاد حیاتی، حفاظت از منافع جامعه را عهده دار است.
    گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و بانه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی ارائه می کند.
    گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرکات بانه و مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.
    روزانه 13 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
    مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
    کردستان از استان های مرزی کشور بوده که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.

    برچسب ها