عصر خودرو

صادرات گاز مایع ایران پس از تحریم ها رکورد زد

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله رکورد شکنی صادرات «ال. پی. جی» گاز مایع ایران پس از تحریم ها، تصمیم نیجریه برای برداشت یک میلیون بشکه نفت از میدان نفتی جدید در یکسال آینده، توصیه روسیه به اروپا برای افزایش خرید گاز از گازپروم و رشد سرمایه گذاری استات اویل در انرژی های تجدیدپذیر بوده است.

صادرات گاز مایع ایران پس از تحریم ها رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری سنگاپوری «پلاتس» به نقل از منابع کشتیرانی گزارش داد: صادرات ال. پی. جی (Liquefied Petroleum Gas )گاز مایع ایران سال 2018 میلادی را با افزایش آغاز کردند و میزان آن در نخستین ماه میلادی (ژانویه)، به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها، یعنی 520 هزار تن رسید.
    بر این اساس، این مقدار 146 هزار تن بیشتر از آمارهای اولیه منتشر شده در اواسط ماه ژانویه است.
    این رقم همچنین 39.4 درصد نسبت به 373 هزار تن ال. پی. جی که ایران در دسامبر 2017 (آخرین ماه میلادی) صادر کرده بود، رشد نشان می دهد.
    در سال 2017، صادرات ال. پی. جی ایران در مجموع به 3 میلیون و 500 هزار تن رسید و بالاترین رقم ماهیانه در همین سال به ماه اوت، با 423 هزار تن مربوط می شد.

    **نیجریه در یکسال آینده یک میلیون بشکه نفت از میدان نفتی جدید برداشت می کند
    به گزارش پایگاه خبری ونگارد نیجریه، انتظار می رود که پروژه 16 میلیارد دلاری میدان نفتی «اگینا» که توتال فرانسه بهره بردار و سرمایه گذار اصلی آن است، در دو هفته نخست ژانویه 2019 میلادی، یک میلیون بشکه نفت صادرات داشته باشد.
    تحقیقات نشان داد که تولید در این میدان، ابتدا روزانه 200 هزار بشکه خواهد بود و با احتساب نفت 67 دلاری، درآمد این کشور از فروش خارجی این کالا در دو هفته نخست سال آینده میلادی، 67 میلیون دلار خواهد بود.

    **روسیه اروپا را توصیه به افزایش خرید گاز از گازپروم می کند
    به گزارش رویترز، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که اروپا در صورت عدم افزایش سریع سفارش خرید گاز از روسیه، در 10 سال آینده با مشکل کمبود این سوخت پاک و افزایش قیمت ها روبرو خواهد شد، زیرا واردات از آمریکا و قطر پاسخگوی نیاز این قاره نخواهند بود.
    دولت ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد با عرضه گاز به اروپا و آسیا، نقشه انرژی جهان را که روسیه و اوپک پرچم دارد آن هستند متحول کند.
    «الکساندر مدودوف» مدیرعامل گازپروم اعلام کرد که این شرکت گاز کافی برای عرضه به اروپا و آسیا دارد، اما بر عهده قاره سبز است که با توجه به افزایش سطح تقاضا، درباره منبع عرضه تصمیم گیری کند.
    به گفته مدوروف، قطر نیز به عنوان بزرگترین صادرکننده ال. ان. جی در جهان، بیشتر محصول خود را به بازار آسیا عرضه می کند.

    **شرکت ملی نفت و گاز هند سهام میدان نفتی در ابوظبی را خرید
    به گزارش رویترز، کنسرسیومی به رهبری شرکت ملی نفت و گاز هند «او. ان. جی. سی»، در مناقصه ای، برنده امتیاز 40 ساله حفاری فراساحلی نفت از شرکت ملی نفت ابوظبی «ادنوک» شد.
    شرکت ادنوک قراردادی را با کنسرسیومی هندی به رهبری او ان جی سی ویدش امضا کرد که به موجب آن 10 درصد از سهام امتیاز حفاری و تولید نفت در بخشی از میدان«زاکوم» را به هند داد.
    او ان جی سی ویدش شاخه سرمایه گذاری او ان جی سی است. دیگر اعضای این کنسرسیوم، شرکت ایندین اویل و بهارات هستند.
    میدان زاکوم دومین میدان بزرگ فراساحلی نفتی در جهان است.

    **شمار دکل های حفاری آمریکا رکورد سه ساله را شکست
    رویترز به نقل از شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز آمریکا اعلام کرد که شرکت‌های نفتی این کشور در هفته منتهی به نهم فوریه (20 بهمن ماه)، شمار دکل های حفاری خود را با 26 مورد افزایش، به 791 دکل رساندند که بالاترین میزان از ماه آوریل سال 2015 میلادی تاکنون به شمار می‌آید.
    بیکر هیوز اعلام کرد که رشد شمار دکل‌ها در هفته گذشته، بیشترین افزایش هفتگی در حدود یک سال اخیر بوده است. شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا به عنوان شاخصی برای پیش‌بینی رشد تولید نفت این کشور در آینده در نظر گرفته می‌شود.

    **حدود 20 درصد از سرمایه گذاری استات اویل صرف تجدیدپذیرها می شود
    به گزارش شبکه خبری سی. ان. بی. سی، «الدار ساتره» مدیرعامل شرکت استات اویل نروژ اعلام کرد که این شرکت به دنبال متنوع سازی سبد انرژی خود و کاهش وابستگی به نفت و گاز در 10 سال آینده است.
    ساتره گفت: مصرف نفت و گاز رو به کاهش است اما هنوز میزان تقاضا برای این سوخت ها زیاد است؛ بنابراین علاوه بر نفت و گاز، تا سال 2030 میلادی، حدود 15 تا 20 درصد از مجموع هزینه های سرمایه گذاری خود را بر انرژی های تجدیدپذیر متمرکز خواهیم کرد.
    مجموع مبلغ سرمایه گذاری این شرکت در سال جاری میلادی 11 میلیارد دلار اعلام شده، در حالی که در سال 2017 میلادی نه میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها