عصر خودرو

تا پنج سال آینده ؛

آمریکا صادرکننده بزرگ نفت و گاز می‌شود

عصر بازار- طبق جدیدترین گزارش سالانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور تا سال ۲۰۲۲ به یک صادر کننده بزرگ در حوزه نفت و گاز تبدیل خواهد شد.

آمریکا صادرکننده بزرگ نفت و گاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش دورنمای انرژی سالانه اعلام کرد آهسته شدن رشد تقاضای داخلی به همراه رشد تولید نفت و گاز، عامل این تغییر خواهد بود.

    به نظر می‌رسد با این حساب رویای برتری انرژی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به واقعیت می پیوندد اما البته این اتفاق تحت شرایط خاصی روی خواهد داد. همانطور که در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا قید شده، در وهله نخست، مدل پیش‌بینی که این سازمان برای تحقق چنین رویدادی استفاده کرده است، بر مبنای رشد اقتصادی سالانه بین 1.5 تا 2.6 درصد در فاصله سال 2017 تا 2050 بوده است. همچنین تقاضای انرژی ثابت یا با 0.7 درصد رشد، فاکتور مهم دیگر در این مدل پیش‌بینی است. 

    عامل مهم دیگر رشد بکارگیری انرژی تجدیدپذیر و گاز طبیعی به جای نفت است که این موارد را اکنون نیز می‌توان مشاهده کرد و احتمالاً با وجود تعرفه واردات 30 درصدی بر روی ماژول‌های خورشیدی چین، رشد آنها تسریع خواهد شد.

    اگرچه این تعرفه‌ها ممکن است موانعی برای صنعت خورشیدی آمریکا ایجاد کنند اما این صنعت از سیاست‌های انرژی تجدید پذیر مطلوب فدرال و ایالتی، مشوق‌های مالیاتی و هزینه‌های کمتر به مدد پیشرفت‌های فناوری رونق خواهد گرفت.

    تولید نفت و گاز نیز به موازات انرژی‌های تجدیدپذیر رشد خواهند کرد با این‌همه طبق پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، رشد تولید نفت در حدود سال 2032 راکد خواهد شد و این کشور با ضعیف شدن تقاضا در داخل، باید خریداران دیگری برای نفت و گاز پیدا کند. قیمت‌های بالاتر نفت، صادرات بالاتر و مصرف داخلی کمتر را تشویق خواهد کرد بنابراین اگر قیمت‌ها به حد کافی بالا بمانند، این کشور می‌تواند حتی پیش از سال 2022 به یک صادر کننده بزرگ نفت و گاز  تبدیل شود.

    با این‌همه این وضعیت به مدت طولانی ادامه پیدا نخواهد کرد و پس از سال 2038 به دلیل اینکه فضای بیشتری برای پیشرفت‌های فناوری وجود ندارد تا رقابت پذیری در بازارهای جهانی را تشدید کند و همچنین به دلیل افت تولید کیفیت بالا و کم هزینه، صادرات رو به کاهش خواهد گذاشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده تا سال 2045 آمریکا یکبار دیگر به وارد کننده بزرگ نفت و گاز تبدیل خواهد.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش به جزئیات مقاصد اصلی صادرات نفت این کشور اشاره نکرده است اما تولید کنندگان آمریکایی حضور بین المللی خود را گسترش می‌دهند. چین و هند احتمالا اصلی‌ترین مقصدهای نفت و گاز به خصوص گاز آمریکا خواهند بود زیرا هر دو کشور در حال تغییر اتکای از وابستگی نفتی به وابستگی گازی به دلیل آلایندگی و قیمت کمتر آن هستند. با این‌همه تشدید رقابت باعث پیشرفت‌های فناوری بیشتر به منظور پایین بردن قیمت‌ها و افزایش رقابت پذیری نفت و گاز آمریکا خواهد شد.

    تحولات ژئوپلیتیکی نیز ممکن است در این روند موثر باشند. در پایان ژانویه نخستین محموله میعانات آمریکا به امارات متحده عربی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک است، رسید. ظاهرا امارات به دلیل بایکوت قطر از سوی ائتلاف به رهبری عربستان، با کمبود تامین میعانات روبرو شده است. آمریکا همچنان به واردات نفت خام ادامه می‌دهد زیرا پالایشگاه‌های این کشور به بلندهای مختلفی برای فرآوری نفت و تولید سوخت نیاز دارند. گریدهای سنگینی که در این بلندها مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا وارد می‌شوند. با این‌همه پس از اینکه آمریکا جایگاه خود به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان را سال گذشته به چین واگذار کرد، ممکن است تحت سناریوهای اداره اطلاعات انرژی، همچنان به کاهش روند مصرف ادامه دهد.

    برچسب ها