عصر خودرو

پیش‌بینی رشد ۳.۸ درصدی کشاورزی در سال ۹۶

عصر بازار- بر اساس پیش بینی‌های رسمی، رشد گروه کشاورزی در حالی در سال جاری حدود ۳.۸ درصد خواهد بود، که رشد تولید غلات از این گروه منفی ۲.۸ درصد پیش بینی شده است.

پیش‌بینی رشد ۳.۸ درصدی کشاورزی در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم،  بر اساس پیش بینی های وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمت ثابت سال 90 در پایان سال جاری بیش از 450 هزار میلیارد ریال بوده که منجر به رشد 3.8 درصدی در این بخش شده است. گفتنی است، رشد این گروه در سال 95 بر اساس اعلام بانک مرکزی حدود 4.2 درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، 3.3 درصد  بوده است. متوسط نرخ رشد این بخش طی 5 سال اخیر بر مبنای اعلام بانک مرکزی 4.7 درصد بوده است.

    رشد گروه کشاورزی در 6 ماهه نخست سال بر اساس اعلام بانک مرکزی 4.2 و بر مبنای گزارش مرکز آمار 0.9 درصد بوده است. به این ترتیب اختلاف بیش از 3 درصدی در گزارشهای این دو نهاد در مورد بخش کشاورزی محل تامل است.

    جدول زیر حکایت از آن دارد که در پایان سال 96 میوه های گرمسیری با 20.6 درصد رشد، بیشترین سهم را از(پیش بینی) رشد بخش کشاورزی به تفکیک محصولات در پایان سال جاری خواهند داشت. این در حالی است که در طبقه بندی کلی (زراعی-باغی-دامی)، محصولات دامی با 45 درصد بیشترین سهم را از تولید محصولات بخش کشاورزی خواهند داشت.

    جدول گزارش پیش بینی زیر نشان میدهد رشد غلات در پایان سال جاری منفی 2.8 درصد خواهد بود.

    برچسب ها