عصر خودرو

سکان بازار ارز در دست کیست؟

عصر بازار- حیدر مستخدمین حسینی گفت: تا زمانی که تمام بازیگران اصلی ارز در بازار حضور نداشته باشند، صحبت درباره واقعی شدن قیمت ارز جدی نیست.

سکان بازار ارز در دست کیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبر آنلاین, کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران اقتصادی رقابتی نیست، توضیح داد: هر چند تصمیماتی برای رقابتی تر شدن اقتصاد ایران اتخاذ شده است اما با نقطه مطلوب فاصله ای جدی داریم.

    وی با اشاره به تحولات بازار ارز ادامه داد: وقتی قیمت ارز افزایش می یابد، مساله تقاضا در بازار مورد اشاره قرار می گیرد این در حالی است که من تصور می کنم هنوز بازاری به نام بازار ارز در ایران نداریم.

    او. در توضیح این مطلب ادامه داد: ارز کالایی انحصاری و در اختیار دولت است. طبیعی است که مهمترین منبع درآمد ارزی ایران در اختیار دولت قرار دارد و تصمیم برای تخصیص یا عدم تخصیص ارز نیز با دولت هاست.

    او گفت: به این ترتیب وقتی صادرات نفت و تصمیم گیری برای درآمد حاصل از آن بر عهده دولت است چطور می توان از قیمت ارز در بازار صخن گفت، بازار وقتی مفهوم پیدا می کند که همه بازیگران اصلی بتوانند در آن ایفای نقش کنند و ما با این مطلوب فاصله ای جدی داریم.

    معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی در توضیح این مطلب ادامه داد: تصور کنید که بانک مرکزی یک روز ارز به بازار تزریق نکند، در این صورت بی تردید قیمت ها رو به افزایش می گذارد ، به این ترتیب سهم بزرگ بانک مرکزی را در تعیین قیمت دلار و سایر ارزها می توان در این موقعیت دریافت.

    او گفت: وقتی 80 درصد از عرضه ارز توسط بانک مرکزی تامین می شود ، نباید نقش 20 درصد باقیمانده را در تعیین نرخ ارز خیلی پررنگ تلقی کرد.

    او گفت: در این فضا باید قیمت ارز متناسب با تورم و دیگر قیمت ها افزایش یابد تا رشد قیمت ها مردم را به سمت سرمایه گذاری در بازار ارز نکشد.

    وی گفت: وقتی بحران ارزی در سال های 1390 و 1391 خود را نشان می داد ، مردم کم کم ارز را به عنوان پس انداز تلقی کردند و سایر کالاها را خریداری نمی کردند .

    مستخدمین حسینی گفت: از سوی دیگر برخی رشد قیمت ها را به معنای افزایش صادرات می داتسند که این هم اتفاق نیفتاد و هر چه نرخ ارز بالاتر رقت، صادرات افزایشی به خود ندید چرا که شوک های ناگهانی نمی توانند متضمن رشد قیمت ها باشند.

    او پیشنهاد کرد برای رسیدن به نرخ مطلوب دلار، انحصار ارزی را برطرف کرده و امکان حضور تمام بازیگران ارزی در بازار را فراهم کنیم تا سپس نرخ واقعی دلار با نقش آفرینی این بازیگران مشخص شود.

    برچسب ها