عصر خودرو

۸ میلیارد دلار عقب‌ماندگی صادراتی در ایران

عصر بازار- آمارهای ۹ ماهه گویای آن است که در تحقق اهداف صادراتی کشور بیش از هشت میلیارد دلار عقب‌ماندگی وجود دارد.

۸ میلیارد دلار عقب‌ماندگی صادراتی در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تحقق برنامه‌های مرتبط با صادرات کالا به طور معمول رخ نداده و هر سال بخشی از این اهداف عملیاتی نمی‌شود.

    طبق اهداف از پیش تعیین شده برای صادرات در سال جاری چشم‌اندازی 53 میلیارد دلاری درنظر گرفته شد و حال در شرایطی که حدود 11 ماه از سال گذشته، گمرک که مسئولیت انتشار آمارهای تجاری را برعهده دارد قسمت مربوط به آمارهای ماهانه را حذف کرده و دسترسی به عملکرد تجاری کشور در ماه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست.

    با این وجود به‌گفته مدیران سازمان توسعه تجارت، حجم صادرات کشور در 10 ماه اول سال حدود 37 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی که با احتساب آن به نظر می‌رسد امسال هم شاهد تحقق اهداف صادراتی کشور نخواهیم بود.

    حال اگرچه روی سایت گمرک امکان دسترسی به‌ آمارهای ماهانه وجود ندارد، اما طبق آنچه روی سایت سازمان توسعه تجارت بارگذاری شده، کلیاتی که در آمارهای ماهانه گمرک مورد اشاره قرار می‌گرفت در معرض دید قرار داده شده است که البته این آمارها هم تنها تا پایان نهمین ماه سال را در بر می‌گیرد.

    طبق این اطلاعات با توجه به اهداف از پیش تعیین شده، صادرات ایران در 9 ماه اول سال می‌بایست عددی معادل 39 میلیارد و 750 میلیون دلار بوده باشد اما در نهایت آنچه محقق شده 31 میلیارد و 640 میلیون دلار است.

    به عبارت دیگر در این مدت بالغ بر هشت میلیارد و 110 میلیون دلار عقب‌ماندگی در تحقق اهداف صادراتی مشاهده می‌شود.

    بدین‌ترتیب تا پایان آذر ماه امسال فقط 60 درصد از اهداف سال 1396 محقق شده و در ارتباط با دستاوردهای 9 ماهه نیز حدود 80 درصد اهداف صادراتی محقق شده است.

    برچسب ها