عصر خودرو

بررسی مدل تجاری جدید میان ایران و افغانستان

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی ایران راهکارهای تسهیل صادرات و واردات میان ایران و افغانستان را تشریح کرد و گفت: اگر تجارت برد - برد باشد موجب پایداری مدل بازرگانی می‌شود.

بررسی مدل تجاری جدید میان ایران و افغانستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست خبری با موضوع همایش تجاری علمی ایران و افغانستان در رفسنجان اظهار کرد: این همایش فرصت بسیار خوبی است که فعالان اقتصادی استان کرمان بتوانند نقطه‌نظرات و خواسته‌های خود را در جمع مسئولان دو کشور بیان کنند تا به یک همکاری خوبی برای تسهیل امور تجاری  و سرمایه‌گذاری برسیم.

    وی با بیان اینکه ما با کشور دوست و برادر افغانستان مشترکات زیادی داریم و به نوعی اقتصاد ما با هم عجین شده است، افزود: محصولات فراوان با کیفیت خوب در استان کرمان وجود دارد که بازار خوبی در افغانستان دارند و اگر بتوانیم بین مبادلات این محصولات و نیاز افغانستان تسهیل کنیم می‌توانیم به مبادلات بازرگانی دو کشور کمک کنیم، از طرفی محصولات کشاورزی و معدنی خوبی در کشور افغانستان وجود دارد که می‌تواند مواد اولیه کارخانه‌های ما را تأمین کند.

    طبیب‌زاده بیان کرد: نزدیکی مرز مشترک دو کشور به استان کرمان و حضور تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های کرمان و رفسنجان فرصتی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: امیدواریم در این همایش بتوانیم برای مبادلات تجاری دو کشور، مشکلاتی که بین مبدأ، مقصد، گمرک، حمل و نقل و ... وجود دارد برطرف کنیم و بتوانیم مدل خوب و فعالی از همکاری‌های بازرگانی و تجاری بین شهرستان رفسنجان، استان کرمان و کشور افغانستان برقرار کنیم که این مدل قابل انطباق با سایر کشورهای همسایه باشد.

    طبیب زاده خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل بخش خصوصی یکی از وظایف اصلی‌اش توسعه بازار محصولات استان و فراهم‌کردن زمینه سرمایه‌گذاری است، بر همین اساس رویکرد صادرات‌محوری در اتاق فراهم کردیم که یکی از بازار هدف ما کشور افغانستان است.

    وی ادامه داد: تجاری که در این زمینه فعالیت دارند را شناسایی و مشکلات آنان را رصد کردیم و اعتقاد داریم که باید محصولات را به بهترین وجه به کشور افغانستان صادر کنیم و باید زمینه ای فراهم کنیم تا آنها هم سود ببرند. ضمن آنکه اگر تجارت برد - برد باشد موجب پایداری مدل بازرگانی است.

    طبیب‌زاده بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های صادراتی استان کرمان را معرفی کنیم و متقابلا به حرف تجار افغانستانی گوش دهیم تا مدل و گفتمان جدیدی از این ظرفیتی که وجود دارد ایجاد کنیم.

    رئیس اتاق بارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تأکید کرد: بازار افغانستان بازار وسیعی است و مشترکات ذائقه‌ای که وجود دارد می توانیم بسیاری از محصولات نظیر پسته، خرما و.. .به بازار افغانستان عرضه کنیم. خوشبختانه تجار خوبی از کشور افغانستان در ایران و استان کرمان داریم که در زمینه پسته و خرما فعالیت می‌کنند و ما برای همه کالاهای صادراتی استان برنامه داریم و کاری که می‌کنیم ایجاد این اطمینان در تاجران ایرانی که محصولشان به راحتی و به موقع در بازار افغانستان عرضه شود.

    طبیب زاده با بیان اینکه دنبال تدوین مدل همکاری فعالی با افغانستان که همه ابعاد تجاری را در نظر بگیرد، هستیم، اظهارکرد: زنجیره فولاد و مس را با ظرفیت‌های بالا در استان کرمان در حال ایجاد داریم و با توجه به اینکه افغانستان به لحاظ برخورداری از ذخایر مس، سنگ آهن، منگنز و کرومیت قوی است و می تواند تکمیل زنجیره معدنی در کرمان باشد.

    وی افزود: همچنین خیلی از محصولات کشاورزی مانند کنجد را به عنوان محصول وارداتی از افغانستان در نظر بگیریم. در کنار آن خدمات فنی-  مهندسی، صادرات برق، محصولات صنعتی و ... نیز می‌توانیم از استان به این کشور داشته باشیم.

    برچسب ها