عصر خودرو

حباب بیت کوین ترکید

عصر بازار- یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: قیمت بیت کوین با ۳۰ درصد کاهش در هفته جاری میلادی، بزرگترین ضرر هفتگی خود از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد را به نمایش گذاشت.

حباب بیت کوین ترکید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، غلامحسن طاهری کارشناس اقتصاد بین الملل ، اظهار کرد: قیمت بیت کوین با 30 درصد کاهش در هفته جاری میلادی، بزرگترین ضرر هفتگی خود از سال 2013 میلادی به بعد را به نمایش گذاشت.

    وی ادامه داد: هفته‌ای که گذشت اتفاقات طوفانی در عرصه ارز‌های دیجیتالی آغاز شد و این امر تا پایان هفته پیش رفت. شاید در آینده وقتی مردم تاریخ ارز‌های دیجیتال را ورق می‌زنند، یادی از این هفته وحشتناک کنند.

    طاهری تصریح کرد: حدود دو ماه پیش (دسامبر) ارزش بیت کوین به بیست هزار دلار نزدیک شده بود. کاهش قیمت بیت کوین ارتباطی مستقیم با خبر‌های بازار و تنظیم قوانین سختگیرانه اقتصادی در کشور‌های آسیایی و اقیانوسیه دارد.

    وی با بیان اینکه قیمت بیت کوین هر روز  رو به کاهش می‌رود، افزود: در روز چهارشنبه قیمت بیت کوین با 10 درصد کاهش به 10 هزار دلار رسید و این در حالی است که در دسامبر سال گذشته قیمتی 20 هزار دلاری داشته است.

    طاهری با بیان اینکه تمام ارز‌های سایبری از جمله بیت کوین غیرقانونی هستند، گفت: سقوط مداوم ارزش ارز‌های دیجیتال باعث نگرانی بعضی از بانک‌ها و موسسات مالی شده که از طریق کارت‌های اعتباری به مشتریان وام می‌دهند.

    این کارشناس اقتصاد بین الملل اضافه کرد: با ترکیدن حباب بیت کوین، این هفته در معاملات بازار جهانی ارز‌های مجازی، قیمت بیت‌کوین 14 درصد سقوط کرد و به 6600 دلار رسید.

    طاهری با اشاره به اینکه بیت کوین یک واحد پول واقعی نیست و بانک‌های مرکزی، هیچ کنترلی بر صدور و استفاده از آن ندارند، اذعان کرد: چندین بانک در بریتانیا از جمله بانک لویدز، هالیفکس و بانک اسکاتلند خرید بیت‌کوین با کارت‌های اعتباری را ممنوع کرده‌اند که این ممنوعیت از روز (دوشنبه 5 فوریه) اجرایی شده است.

    این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه تصریح کرد: در ماه‌های اخیر و در تب و تاب صعود قیمت ارز‌های دیجیتال بخصوص بیت‌کوین، بسیاری از مشتریان این بانک ها، با کارت‌های اعتباری اقدام به خرید کردند، اما هم اکنون که بازار در حال افول است، این بانک‌ها نگرانند که مشتریان نتوانند بدهی کارت‌های اعتباری خود را پرداخت کنند.

    طاهری گفت: جهش قیمت بیت کوین از اواخر ماه نوامبر (2017) اتفاق افتاد که ارزش هر بیت‌کوین از 8 هزار دلار تا نزدیکی 20 هزار دلار در شانزدهم دسامبر پیش رفت و این در حالی بود که در ژانویه پارسال (2017) این ارز دیجیتال حدود هزار دلار معامله می‌شد. این هجوم بین‌المللی باعث افزایش تقاضا شد و قیمت این ارز دیجیتال به شدت بالا رفت، بنابراین در همان زمان بعضی از فعالان بازار و کارشناسان این افزایش بی‌سابقه قیمت را به حباب تشبیه کردند.

    وی در ادامه اذعان کرد: این پول مجازی تحت نظارت نهاد‌های مالی و بانکی خاصی نیست، از همین رو می‌تواند بسیاری از نهاد‌های ناظر را دور بزند که همین مایه نگرانی آن‌ها شده است.

    به گفته وی؛ ژاپن از معدود کشور‌هایی است که پرداخت با بیت‌کوین را به رسمیت می‌شناسد.

    طاهری در ادامه تصریح کرد: با افزایش اشتیاق خرید بیت کوین در ایران، بعضی صرافی‌ها بخصوص صرافی‌های غیرمجاز اقدام به خرید و فروش بیت کوین کرده‌اند و این در حالی است که بعضی کارگزاران ایرانی هم امکان عرضه آنلاین این ارز دیجیتالی را فراهم کرده‌اند.

    این کارشناس اقتصاد بین الملل  با اشاره به هشدار بانک مرکزی در ماه‌های اخیر درخصوص بیت کوین و ریسک بالای خرید و فروش آن گفت: با توجه به سردرگمی قانونی درباره این ارز دیجیتال، برخی از مسئولان  از اساس منکر قانونی بودن معامله آن هستند؛ دست‌کم تا زمانیکه در این باره تعیین تکلیف شود.

    وی با اشاره به اینکه اقدام بانک‌های بین‌المللی برای مقابله با بیت‌کوین و اتخاذ سیاست‌هایی در راستای کنار زدن این ارز مجازی از جمله دلایل سقوط بیت‌کوین به حساب می‌آید، یادآور شد: بیت کوین نوعی ارز رمزنگاری شده است که در این سیستم، تراکنش‌ها بدون واسطه انجام شده است، بنابراین هیچ هزینه‌ای برای انجام مراودات مالی وجود ندارد، ضمن اینکه هیچ نیازی به ارائه نام واقعی طرفین نیست.

    طاهری در پایان گفت: هدف اصلی از ابداع بیت کوین و دیگر ارز‌های رمزپایه نقل و انتقال مالی بدون وجود هرگونه واسطه اعم از بانک‌ها یا دولت هاست؛ بنابراین می‌توان سرمنشأ این ارز را در تفکرات به ظاهر مردم گرایانه دانست که قدرت کنترل گردش و ارزش پول را از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها می‌گیرند و در دستان دلالان قرار می‌دهند.

    برچسب ها