عصر خودرو

وزیر نفت:

ارزش تولیدات پتروشیمی کشور به ۲۰ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- وزیر نفت گفت: ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی کشور در پنج سال گذشته به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

ارزش تولیدات پتروشیمی کشور به ۲۰ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اساسی در دولت به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی سرمایه گذاری بر روی صنایع پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی نفت است.
    وزیر نفت گفت: یکی از راهکارهای تحقق افزایش میزان صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری در حوزه نفت بهره گیری از سرمایه گذاری‌های خارجی و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست.
    وی ابراز داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت کشور هم اینک بیش از پنج تا 6 میلیارد دلار در حوزه صنایع پتروشیمی و سرمایه گذاری مربوط به صنعت نفت برنامه ریزی شده که تامین این میزان اعتبار و بودجه از توان دولت خارج است.
    وی گفت: برای تحقق توسعه اقتصادی، رونق تولید و اشتغال پایدار باید بتوان از فناوری‌ها، سرمایه‌ها و پیشرفت‌های فنی خارجی بهره گرفت.
    زنگنه گفت: دولت، به‌رغم همه مشکلات، تنگناها و سیاست‌های خصمانه دشمنان، باقوت و جدیت در مسیر خدمت به مردم، مساله اشتغال، تولید و بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی در کشور گام‌های موثری برداشته است.
    وزیر نفت مسیر توسعه و پیشرفت کشور را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مطلوب ارزیابی کرد و گفت: وضعیت کنونی اقتصادی از نظر رشد اقتصادی و کنترل تورم در مسیر درستی حرکت می کند.
    به گفته وی ،با مصوبه مجلس شورای اسلامی در چند سال گذشته و از محل صرفه جویی در مصرف فراورده های نفتی افزون بر 10هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به مناطق روستایی کشور هزینه شده است .
    زنگنه یادآور شد: تا قبل از سال 84 وضعیت کشور از جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی و انسجام و هماهنگی مدیریتی در بهترین وضعیت و شرایط بود و نرخ تورم، اشتغال، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری‌ها به‌گونه‌ای مناسب پیش می‌رفت.
    زنگنه افزود: از سال 84 نابسامانی‌های اقتصادی و معیشتی آغاز شد و انسجام‌های مدیریتی به هم ریخت و کشور در وضعیت بد اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی قرار گرفت که پیامدهای منفی فراوانی را در بخش‌های گوناگون بر کشور تحمیل کرد.
    وی با اشاره به برخی برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک شش کارخانه پتروشیمی در این استان در حال ساخت و یا مطالعه است.
    وزیر نفت گفت: پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت هر کدام با سرمایه گذاری افزون بر یک میلیارد دلار در حال اجرا هستند که پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران بالای 50 درصد است.
    زنگنه تصریح کرد: مجوز لازم برای آغاز مطالعات و اجرای طرح پتروشیمی بویراحمد توسط این وزارتخانه صادر شده و با ورود سرمایه گذار و همچنین رفع موانع زیست محیطی و اجتماعی مشکلی برای تأمین خوراک مورد نیاز این طرح وجود ندارد.
    وی ادامه داد: وزارت نفت ظرف سه سال گذشته افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف و تامین زیرساخت‌ها در این استان سرمایه گذاری و کمک مستقیم کرده است.
    وزیر نفت روز پنجشنبه برای شرکت در نشست شورای اداری، بررسی و بازدید از میدان‌ها و تأسیسات نفتی گچساران، بررسی پتروشیمی‌های بویراحمد، گچساران و دهدشت و نیز دیدار با کارکنان و مدیران حوزه وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.
    هم اکنون در شرکت نفت گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد روزانه 630 هزار بشکه نفت، یک میلیارد و 200 میلیون فوت مکعب گاز خشک و 35 هزار بشکه مایعات گازی به‌صورت نفتا تولید می‌شود.
    استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 درصد تولید نفت خام کشور را تأمین می‌کند.
    این استان با یک درصد وسعت خاک کشور و حدود 713 هزار نفرجمعیت در جنوب غربی ایران واقع شده است.

    برچسب ها