عصر خودرو

معاون وزیر صنعت؛

اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت

عصر بازار- معاون وزیر صنعت از اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت خبر داد و گفت: تا انتهای شهریورماه، رشد بخش صنعت ۴.۶ درصد بوده است.

اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» یه نقل از مهر، محسن صالحی‌نیا در مراسم افتتاح کارخانه تولید کاتالیست یورو 5 ایران‌خودرو گفت: امسال 120 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است؛ از این میزان منابع بانکی اختصاص یافته 65 تا 67 درصد آن مربوط به استمهال و تجدید تسهیلات قبلی و 37 تا 40 درصد آن تسهیلات جدید است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از ابتدای امسال 12 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته، افزود: در سال جاری برای نوسازی 5000 واحد تولیدی مبلغ 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده؛ ضمن اینکه در سال جاری برای اجرای طرح توسعه‌ای بیش از 6000 واحد صنعتی برنامه‌ریزی شده که تاکنون طرح‌های توسعه‌ای 4400 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

    به گفته صالحی نیا، تا انتهای شهریورماه رشد بخش صنعت برابر با 4.6 درصد بوده است که امیدواریم این میزان تا پایان سال به 6 درصد برسد؛ در این میان رشد بخش صنعت نشان می‌دهد اگرچه در این بخش دارای مشکلاتی هستیم اما در کل واحدهای صنعتی در مسیر درستی در حال حرکت هستند.

    وی اظهار داشت: زنجیره تامین مواد اولیه واحدهای بزرگ صنعتی باید از سوی شرکت‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی، شکل بگیرد. در همین رابطه به دنبال تامین مناسب نقدینگی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستیم.

    همچنین هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این مراسم گفت: برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی ایران خودروی پژو 301 به عنوان یک خودروی جدید با ساخت داخل 50 درصد در سال آینده آغاز خواهد شد.

    وی با بیان اینکه طبق قرارداده منعقده با پژو حداقل 30 درصد محصولات مشترک تولیدی باید به خارج از کشور صادر شود، خاطرنشان کرد: رسیدن ساخت داخل خودروهای تولیدی به 70 درصد اصلی‌ترین شرط ما در قرارداد با پژو است. البته در این مسیر صنعت قطعه‌سازی ما نیز باید خود را به روز کرده و همگام باشد. این در حالی است که با پژو به توافق رسیدیم که قطعه‌سازان توانمند ایرانی در پروژه خودروسازی پژو در الجزایر مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: با بهبود وضعیت صنعت خودرو در چند سال اخیر وضعیت واحدهای قطعه‌سازی نیز بهبود یافته و به طور خاص 20 هزار نفر از نیروهای تعدیل شده واحدهای قطعه‌سازی به مشاغل خود بازگشتند.

    یکه زارع گفت: ایران خودرو در جهت رونق واحدهای قطعه‌سازی اعلام می‌کند که هر واحد جدید قطعه‌سازی که با استانداردهای روز مربوطه ایجاد شود، تا پنج سال خرید محصولات آن را تضمین خواهیم کرد؛ در این مسیر نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها نیز داریم. در واقع باید شرایطی ایجاد شود که تولید راحت‌ترین کار در کشور باشد نه اینکه گران‌ترین زمین و گران‌ترین سوخت را به واحدهای تولیدی بدهیم. اقتصاد مقاومتی به معنای حرکت به سمت تولید صادرات محور در داخل کشور است که تحقق آن باعث بی‌نیازی از ارزهای نفتی خواهد شد.

    گفتنی است، با افتتاح کارخانه تولید کاتالیست در ایران، برای اولین بار در کشور تولید کاتالیست خودرو با استاندارد آلایندگی یورو 5 در داخل کشور آغاز شد. استفاده از کاتالیست یورو 5 باعث کاهش تولید مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز خودرو از 2.2 گرم در هر کیلومتر به یک گرم می‌شود.

    ظرفیت تولید این کارخانه سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست بوده و معادل چهار میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت. به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو در سال و با فرض میانگین 30 هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال سالانه 36 هزار تن مونوکسیدکربن کمتری از اگزوز خودروها خارج خواهد شد. کاهش میزان تولید هیدروکربن و NOX ناشی از خروجی اگزوز خودروها از 0.5 گرم در هر کیلومتر به 0.1 گرم در هر کیلومتر از اهداف اصلی راه‌اندازی خط تولید کاتالیست یورو 5 در ایران است. در واقع با تولید سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست خودروی یورو 5 میزان هیدروکربن تولیدی اگزوز خودروها معادل 12 هزار تن و NOX خروجی از اگزوز خودروها نیز معادل 12 هزار و 600 تن کاهش خواهد یافت.

    با راه‌اندازی این کارخانه از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو برای حدود 80 نفر اشتغالزایی مستقیم صورت گرفته و محصول تولیدی به کشورهایی چون ترکیه، عراق و کشورهای مشترک‌المنافع نیز صادر خواهد شد.

    برچسب ها