عصر خودرو

واردات ایران از افغانستان کم شد

عصر بازار- رئیس میز افغانستان سازمان توسعه تجارت از کاهش ۱۴ درصدی واردات از افغانستان در ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد.

واردات ایران از افغانستان کم شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, محمد مهدی جوانمرد قصاب اظهار کرد: حجم صادرات ایران به افغانستان در این مدت بالغ بر دو میلیارد دلار بوده که این رقم همانند با مدت مشابه سال قبل بوده است.

    رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان همچنین به ارقام مربوط به واردات ایران از افغانستان اشاره کرد و گفت: در 10 ماه اول سال جاری در مجموع حدود 16 میلیون دلار کالا از افغانستان وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 19 میلیون دلار بوده است.

    وی از کنجد، سنگ‌هایی خام و پیله کرم ابریشم به عنوان عمده اقلام صادراتی افغانستان به ایران یاد کرد و افزود: ایران نیز در تمام زمینه‌ها، صادرات به افغانستان را دنبال می‌کند اما عمده اقلام صادراتی ما را حلال‌ها و رقیق کننده‌ها، محصولات ساختمانی، آهن و میلگرد، شیرینی و شکلات، صنایع غذایی مانند انواع رب و کنسرو و کفپوش‌ها تشکیل می‌دهند.

    جوانمرد درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در تبادلات تجاری ایران و افغانستان اظهار کرد: بیشتر صادرات ما به کشور افغانستان بر مبنای پول کشور خودمان  انجام می‌گیرد. بر همین اساس تا زمانی که قیمت‌های داخلی دستخوش تغییر نشود، شاهد افزایش صادرات به شرط ثابت بودن سایر شرایط خواهیم بود و در کل افزایش نرخ ارز یا بهتر بگویم واقعی شدن نرخ ارز به نفع صادرات است.

    وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت برقراری مبادلات تجاری دو کشور با دلار اکنون شاهد افزایش درآمدهای نبودیم؟ گفت، اگر افزایش نرخ ارز در شرایطی صورت گیرد که تمام شرایط برای ثابت ماندن قیمت داخلی وجود داشته باشد، می‌توان گفت که گرانی ارز باعث افزایش درآمدهای صادراتی می‌شود.

    رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد:  90 درصد بازار افغانستان از طریق واردات تامین می گردد و از این رقم ما سهمی 35 درصدی داشته‌ایم. اما باید پذیرفت که مواردی مانند ثبات حکومت‌ها یا امنیت در افغانستان بر روی تجارت ما نیز تاثیرگذار است. بر همین اساس در سال‌های اخیر شاید بتوان گفت بازار افغانستان تا حدی کوچک شده و درآمد مردم آن کاهش یافته و مصرف آنها کمتر شده است.

    برچسب ها