عصر خودرو

۲.۵ میلیون بشکه نفت‌خام سوآپ به تهران رسید

عصر بازار- مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از سوآپ دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران خبر داد.

۲.۵ میلیون بشکه نفت‌خام سوآپ به تهران رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, عباسعلی جعفری نسب با اشاره به  از سرگیری سوآپ نفت خام از مردادماه سال جاری اظهار کرد: تا کنون حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام  سوآپ به منطقه تهران وارد شده است. البته ظرفیت خط لوله بیشتر است. در حال حاضر طبق قرارداد روزانه حدود 10 هزار بشکه منتقل می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه افزایش سوآپ از نظر عملیاتی مشکلی ندارد، تصریح کرد: افزایش این میزان مباحث مربوط به قراردادها است و به امور بین الملل و توافقاتی که شرکت ملی نفت انجام می‌دهد  مربوط است.

    بر اساس این گزارش، پیش از این، در تاریخ 19 آبان‌ماه، حسن باقریان، مدیر شرکت لوله مخابرات نفت منطقه تهران به ایسنا گفته بود: تا کنون حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت‌خام  سوآپ به منطقه تهران وارد و به پالایشگاه‌های تهران و تبریز تحویل داده شده است.

    وی با بیان اینکه ظرفیت خط لوله سوآپ 500 هزار بشکه در روز است، افزود: قبل از اینکه سوآپ متوقف شود روزانه حدود 120 هزار بشکه نفت خام سوآپ می‌شد، درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوی روزانه 500 هزار بشکه است اما میزان سوآپ بستگی به سیاست‌های کلان وزارت نفت دارد. سوآپ باعث صرفه جویی انرژی می‌شود زیرا برای انتقال نفت خام از جنوب به تهران باید  14 تلمبه خانه در سرویس قرار داشته باشد اما اگر این نفت خام از شمال که همان کشور ترکمنستان است وارد تهران شود 4 تلمبه خانه باید در سرویس قرار داشته باشد.

    بر اساس این گزارش، اوایل شهریورماه سال جاری، پس از هفت سال وقفه در سوآپ نفت کشور، 360 هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله 32 اینچ نکا، ساری، ری سوآپ و به پالایشگاه تهران وارد شد.

    برچسب ها