عصر خودرو

عراق مسیر انتقال نفت به ایران را کنترل می کند

عصر بازار- نظارت بر مسیر انتقال نفت عراق به ایران، معامله توتال و قطر پترولیوم، تحریم های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا و همکاری روسیه و سوریه در بخش انرژی، مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

عراق مسیر انتقال نفت به ایران را کنترل می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، دو مقام رسمی عراقی اعلام کردند که نیروهای نظامی این کشور، در حال آماده سازی عملیات نظامی هستند تا بتوانند کنترل بر منطقه مرزی با ایران را که مسیر انتقال نفت به این کشور است، افزایش دهند.
    به گفته این مقامها، عملیات برای ایمن کردن منطقه کوهستانی «همرین» ممکن است هفته جاری آغاز شود. منطقه یاد شده میان میدان های نفتی کرکوک و شهر خانقین قرار دارد که هم مرز ایران است.
    مقامهای نفت عراق، ماه دسامبر (آذر - دی) اعلام کردند، قصد دارند تا 60 هزار بشکه در روز از نفت منطقه کرکوک را از طریق زمینی و با کامیون های نفتکش تحت قرارداد معاوضه سوخت(سوآپ) به پالایشگاه کرمانشاه منتقل کنند، گرچه ارسال نخستین محموله که قرار بود هفته گذشته انجام شود به دلایل ذکر نشده ای به تاخیر افتاده است.

    **توتال 25 درصد از سهام یک میدان نفتی خود را به قطر فروخت
    به گزارش رویترز، شرکت فرانسوی توتال توافق کرده است که 25 درصد از سهام خود را در یک بلوک اکتشاف و تولید نفت واقع در فراسواحل آفریقای جنوبی به شرکت دولتی «قطر پترولیوم» واگذار کند.
    در پی این قرارداد، قطر 45 درصد، قطر پترولیوم 25 درصد، شرکت کانادایی تولیدکننده نفت و گاز سی ان آر اینترنشنال 20 درصد و شرکت آمریکایی «مین استریت انرژی» 10 درصد از سهام این بلوک را در اختیار خواهند داشت.

    **نیکولاس مادورو: آمریکا با تحریم های نفتی خود علیه ونزوئلا تنها وقت خود را تلف می کند
    به گزارش رویترز، «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا گفت: تحریم های احتمالی آمریکا علیه این کشور عضو اوپک به منظور آسیب رساندن به صنعت نفت ونزوئلا سرانجام موفق نخواهد شد و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، تنها دارد وقت خود را تلف می کند.
    تیلرسون چندی پیش گفته بود که آمریکا به بررسی اعمال تحریم ها و محدودیت های جدید علیه فروش نفت ونزوئلا ادامه می دهد و کارشناسان در حال تحلیل تاثیر احتمالی تحریم های جدید هستند.
    تحریم های مالی آمریکا علیه ونزوئلا، فروش نفت خام این کشور آمریکای جنوبی را به ایالات متحده به تازگی به پایین ترین حد خود از سال 1991 رسانده است.

    **روسیه و سوریه در بخش انرژی همکاری می کنند
    رویترز به نقل از وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: «الکساندر نواک»، وزیر انرژی این کشور و «علی غانم» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در نشستی درباره همکاری های احتمالی دو کشور در زمینه نفت و گاز رایزنی کردند.
    نواک در بیانیه ای گفت: اهمیت بسیاری برای بهبود اقتصاد سوریه، به ویژه بخش نفت و گاز آن قائل هستیم که به متوازن کردن شرایط اقتصادی - اجتماعی این کشور کمک می کند.

    **یک سال تاخیر در آغاز فعالیت بزرگ ترین پروژه گازی شرکت «او ان جی سی» هند
    بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد: شرکت نفت و گاز طبیعی هند «او ان جی سی»، برداشت از بزرگ ترین پروژه گازی پنج میلیارد دلاری خود را با دست کم یک سال تاخیر آغاز خواهد کرد.
    این شرکت قرار است روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز و 77 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت کند.
    «او ان جی سی» که قصد داشت از ماه ژوئن 2019 میلادی (خرداد - تیر 98) از یک میدان گازی در آب های عمیق مواقع در سواحل شرقی این کشور برداشت را آغاز کند، تا دست کم نیمه دوم 2020 میلادی تولید را به تاخیر انداخته است.
    تولید نفت از این میدان نیز یک سال پس از برداشت گاز آغاز می شود.

    **اِنی ممکن است در فراساحل قبرس میدان گازی به بزرگی ظهر کشف کند
    به گزارش پایگاه خبری ماریتایم اکسکیوتیوز، «یورگوس لاکاتریپیس» وزیر انرژی و تجارت قبرس با اشاره به کشف میدان بزرگ گازی در منطقه انحصاری اقتقصادی این جزیره گفت: شرکت ایتالیایی اِنی (ENI) در حال حفاری میدانی به نام کالیپسو در دریای مدیترانه قبرس است و در صورت صحت گزارش ها، این میدان ممکن است به بزرگی میدان ظهر در مصر باشد که انی بهره بردار آن است.
    به گفته لاکاتریپیس، گرچه مطالعه جغرافیای این منطقه بسیار پیچیده و نیازمند تحلیل های بسیار است اما به نظر می رسد که شباهت های زیادی به میدان گازی ظهر داشته باشد.
    میدان ظهر بزرگ ترین اکتشاف در دریای مدیترانه است و انتظار می رود که برداشت از آن تا پایان این دهه، به نزدیک سه میلیارد فوت مکعب در روز برسد.

    **دزدان دریایی نفتکش گمشده هندی را پس دادند
    به گزارش رویترز، دزدان دریایی نفتکش هندی «مارین اکسپرس» را که به همراه 22 خدمه‌اش روز جمعه (13 بهمن) در خلیج گینه واقع در جنوب غرب قاره آفریقا ناپدید شده بود، امروز (سه شنبه 17 بهمن) آزاد کردند.
    شرکت حمل و نقل «آنگلو استرن» مستقر در هنگ کنگ که مدیریت این نفتکش را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: دزدان دریایی نفتکش هندی حامل 13 هزار و500 تن گازوئیل را آزاد کردند و همه خدمه این کشتی در سلامت کامل به سر می‌برند.
    خلیج گینه یکی از اهداف اصلی دزدان دریایی برای ربودن کالا‌ها و غارتگری از کشتی هاست.

    برچسب ها