عصر خودرو

سفیر ارمنستان اعلام کرد :

در میان همسایگان نزدیکترین رابطه را با ایران داریم

عصر بازار- سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران گفت:کشورهای ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان چهار همسایه کشور ما هستند که در این میان ارمنستان نزدیکترین رابطه را با ایران دارد.

در میان همسایگان نزدیکترین رابطه را با ایران داریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، آرتاشس تومانیان دوشنبه شب افزود: در این ارتباط ایران به عنوان کشور دوست و همسایه در اولویت سرمایه گذاری ها و مبادلات اقتصادی ارمنستان قرار دارد.
    وی اضافه کرد: ظرفیت های ویژه ارمنستان شاهراهی برای پذیرش سرمایه گذاران خارجی بویژه جمهوری اسلامی ایران است.
    تومانیان ادامه داد: در این ارتباط سفارت ارمنستان برنامه بازدید از ظرفیت ها و مناطق مختلف ایران را برای شناسایی اولویت های اقتصادی و تجاری خود در دستور کار قرار داده است که استان بوشهر به عنوان دهمین استان ایران است که هیات سفارت ارمنستان با هدف آشنایی با ظرفیت های اقتصادی و تجاری آن از این استان بازدید کردند.
    وی اضافه کرد: زیرساخت ها، امکانات لجستیک، انرژی، شیلات و کشاورزی استان بوشهر ظرفیت بسیار ویژه ای برای افزایش مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به شمار می رود.
    تومانیان ادامه داد: جمعیت کشور ارمنستان سه میلیون نفر است که جدا از آن 7 تا 8 میلیون ارمنی نیز در کشورهای مختلف جهان سکونت دارند.
    تومانیان افزود: شهروندان ارامنه هر جایی که زندگی می کنند به افرادی قانون مدار و فعال در مسائل اقتصادی و فنی معروف هستند.
    وی بیان کرد: از جمله موفقیت های بزرگ ارمنستان در حوزه سیاست خارجی نمود پیدا کرد و توانست بخوبی در اقصی نقاط جهان تعامل مثبت و سازنده برقرار کند.
    تومانیان افزود: برای نمونه در حالی که ارمنستان روسیه را شریک استراتژیک خود می داند ولی با کشورهای آمریکا و اروپا نیز رابطه برقرار و این رابطه را در بالاترین سطح نگه داشته است.
    وی اظهارکرد: در توسعه روابط اقتصادی با ارمنستان یک نکته قابل توجه وجود دارد که آن هم اتحادیه اوراسیا متشکل از کشورهای ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان است.
    تومانیان اظهار کرد: این اتحادیه جمعیت 180 میلیونی را در برگرفته و به عنوان یک منطقه واحد گمرکی محسوب می شود که با این شرایط صادرات یک محصول به ارمنستان به منزله صادرات آن به چند کشور عضو اتحادیه اوراسیا محسوب می شود.
    وی یادآور شد: در اتحادیه اوراسیا ارمنستان تنها کشوری است که با اتحادیه اروپا رابطه دارد و در قالب این رابطه، تعرفه صادرات 6 هزار و 500 نوع کالای صادراتی ارمنستان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صفر و یا بسیار پایین است.
    تومانیان بیان کرد: همچنین ارمنستان با کشورهای آمریکا، کانادا، نروژ و سوئیس صادرات برخودار از تعرفه ترجیحی دارد و تولیدات خود را به این کشورها صادر می کند.
    وی افزود: ثبات اقتصادی از دیگر مزیت های ارمنستان است تا جایی که نرخ تورم این کشور در چند سال گذشته به میزان 2.5 درصد ثابت مانده است.
    سفیر ارمنستان در ایران افزود: با همه این مزیت ها ارمنستان قوانین خاصی برای تسهیل در پذیرش سرمایه گذاری خارجی وضع کرده که این امر می تواند به توسعه مبادلات تجاری با ایران کمک کند.
    وی اظهار کرد: برای سرمایه گذاران خارجی عملیات ثبت شرکت با قابلیت 100درصدی شرکت به نام آنها و بدون نیاز به شریک داخلی وجود دارد که این ثبت می تواند همراه با اموال منقول و غیرمنقول برای سرمایه گذاری خارجی باشد.
    تومانیان افزود: با خدمات دولت الکترونیک ثبت شرکت در کمتر از 2 روز و بدون نیاز به مراجعه حضوری در ارمنستان امکان پذیر است و امکان انتقال سود شرکت ها برای سرمایه گذاران خارجی به خارج از این کشور براحتی وجود دارد.
    وی اظهار کرد: با این شرایط چنانچه قانون جدیدی نیز در ارمنستان وضع شود سرمایه گذاران خارجی تا پنج سال از قوانین جدید مصونیت دارند.
    سفیر ارمنستان در ایران گفت: از سه منطقه آزاد تجاری ارمنستان یکی از آنها در مرز با ایران واقع است که این یک ظرفیت قابل توجه برای توسعه مبادلات تجاری 2 کشور است.
    وی تاکید کرد: توریسم، فناوری های پیشرفته، صنایع غذایی و کشاورزی و فناوری از جمله بخش هایی است که دولت جمهوری ارمنستان بطور ویژه مورد حمایت قرار داده است.
    تومانیان اظهار کرد: با همه این قابلیت امیدواریم علاوه بر افزایش مبادلات تجاری ایران و ارمنستان این همکاری ها منجر به سرمایه گذاری مشترک آنها در کشور سوم شود.
    حجم مبادلات ایران و ارمنستان سالانه 300 میلیون دلار است و بیشتر در حوزه انرژی و بویژه گاز است.
    سفیر ارمنستان با هدف آشنایی با ظرفیت های اقتصادی استان بوشهر در راس هیاتی در سفری یکروزه، روز دوشنبه از تاسیسات بندری، منطقه ویژه اقتصادی و برخی از واحدهای تولیدی استان بازدید و با استاندار بوشهر دیدار کرد.

    برچسب ها