عصر خودرو

با وجود افت شدید قیمت

بزرگ‌ترین معدنکار مس دنیا قصد کاهش تولید ندارد

عصر بازار: رئیس بزرگترین شرکت معدنکار مس دنیا اعلام کرد که ترجیح می‌دهد به جای کاهش تولید، به کنترل بیشتر هزینه‌ها بپردازد. این در حالی است که افت شدید قیمت مس هر روز رکورد نزولی جدیدی به ثبت می‌رساند.

بزرگ‌ترین معدنکار مس دنیا قصد کاهش تولید ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت کودلکو شیلی این هفته به منظور فروش پایدار به بزرگترین مصرف‌کننده دنیا، در میان تضعیف تقاضا، قیمت محصولات خریداری شده توسط شرکت‌های چینی را 26 درصد کاهش داد که بیشترین مقدار کاهش از زمان بحران جهانی اقتصاد بوده است.

    نلسون پیزارو،‌ مدیر ارشد اجرایی کودلکو در کنفرانس فلزات در شانگهای اعلام کرد: «ما در تلاش برای کم کردن هزینه‌ها به منظور غلبه بر افت قیمتی هستیم؛ ولی هیچ قصدی برای کاهش تولید نداریم. ما ترجیح می‌دهیم به جای کاهش تولید،‌ از هزینه‌های خود کم کنیم. اگر تولید را تعلیق کنیم، شروع مجدد آن بسیار سخت خواهد بود.»

    افت قیمتی،‌ شرکت‌های مس را مجبور به کاهش تولید کرده است که بیشترین آن کاهش 400 هزار تنی میزان تولید توسط شرکت گلنکور در آفریقا بوده است. بر اساس اظهارات گروه گلدمن‌ساکس، تنها یک رشد قابل‌توجه در مصرف چین برای نجات قیمت کافی خواهد بود.

    دیگر مدیران اجرایی حاضر در کنفرانس اعلام کردند که مس در نزدیکی قیمت کف خود به سر می‌برد؛ در حالی که کاهش تولید منجر به تعادل نسبی عرضه و تقاضا شده است. با این حال هیچ‌کس پیش‌بینی نکرد که چه زمانی این فلز مورد استفاده در کابل‌های فشارقوی و حوزه الکترونیک مجددا اوج خواهد گرفت.

    رکود گسترده
    قیمت مس در سال جاری افت 27 درصدی را تجربه کرده و به کمترین مقدار خود از ماه می 2009 رسیده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران دلیل این افت را تقویت دلار و کاهش تقاضای چین می‌دانند. معاملات روز چهارشنبه بالای 4600 دلار به ازای هر تن صورت گرفت. با این حال این فلز صنعتی در ماه گذشته افتی 500 دلاری را تجربه کرده است.

    بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرد که چرخه نزولی در مس سال‌ها ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی کرد که عرضه مازاد جهانی تا سال 2019 به روند صعودی خود ادامه دهد. با تمرکز سرمایه‌گذاران از هزینه سرمایه‌گذاری به تقاضای مصرف‌کننده و بخش خدمات به عنوان محرک اصلی اقتصادی، میزان رشد تقاضای چین از 11 درصد در سال 2013 به 3 درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

    وو یوننگ، نایب‌رئیس شرکت جیانگ‌شی، بزرگترین شرکت ذوب چین،‌ اظهار داشت که عرضه و تقاضا در سال 2015  به مدت چند سال به تعادل خواهد رسید. استفان بول، عضو هیئت اجرایی شرکت ذوب‌ آلمانی آروبیس، اعلام کرد که بازار کف خود را در کوتاه مدت پیدا خواهد کرد.

    معدنکاران مس، از استرالیا تا آفریقای‌جنوبی، با ضعیف‌ترین بازار از زمان بحران اقتصادی جهانی مواجه شده‌اند. این در حالی است که کندی رشد اقتصادی چین و کاهش تقاضای این کشور بر این ضعف بازار بیشترین تاثیر را داشته است. افت شدید قیمت مس در حالی اتفاق افتاده که دیگر فلزات و مواد خام نظیر نفت، نیکل و فولاد نیز با قیمت‌های پایین دست و پنجه نرم می‌کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها